Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
941419_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato10. januar 2011J. nr. 2010-4948Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. december 2010 stillet mig følgende spørgsmålTRU 382 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 382:

" Ministeren bedes præcisere hvorvidt det, jf. svar på TRU alm. del – spm. 165af 25. november 2010, er jernbanevirksomheder, der har ansvaret for, at loko-motiver og vogne er hensigtsmæssigt udstyret, og er udstyret med bremser medlave støjemissioner, eller hvorvidt det er Kommissionens beslutning af den 23.december 2005 (2006/66/EF), som er en fælles EU-regel, der fastsætter græn-seværdierne for, hvor meget et godstog må støje, der er gældende."

Svar:

Den Tekniske Specifikation for Interoperabilitet (TSI) for støj (kommissionsbe-slutning nr. 2006/66/EF) fastsætter grænser for, hvor meget lokomotiver, tog-sæt, godsvogne og personvogne, der kører på TEN-nettet, må støje.TSI’en gælder for nyt, renoveret eller moderniseret materiel, der er taget i brugefter TSI’en trådte i kraft og angiver grænser for støj ved igangsætning, forbi-kørsel og stationær støj. Der indgår ikke krav til støj fra bremseklodser.Som jeg oplyste i mit svar på TRU 165er detjernbanevirksomhedernes ansvarat sikre, at det rullende materiel er hensigtsmæssigt udstyret, herunder i for-hold til bremseklodser.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt