Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
908816_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato1. november 2010J. nr. 2010-3987Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 35(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 35:

"Set i lyset af cykelmedtageordningens store succes bedes ministeren begrunde,hvorfor det ikke anses for nødvendigt at forøge kapaciteten i IC3-togenes flex-afsnit, når disse i stigende grad indsættes i regionaltogstrafikken."

Svar:

Hvis der i spørgsmålet henvises til ordningen med gratis cykelmedtagning, erder tale om en ordning, som kun gælder for DSB S-tog. Jeg kan oplyse, at DSBløbende bestræber sig på at øge togkapaciteten i S-togene, hvis der er behov fordet, men der er selvfølgelig grænser for, hvor mange cykler, der kan være i S-togenes flexafsnit. Cyklerne må ikke være til gene for andre passagerer, herun-der særligt passagerer med handicap, som også skal have mulighed for at få enplads i togenes flexrum.Hvis spørgeren henviser til medbragte cykler i IC3-togene, kan jeg oplyse, atindsættelsen af IC3-tog generelt vil forbedre togkvaliteten for passagererne iregionaltrafikken. Hvis man skal udvide togenes flexafsnit i det eksisterendemateriel, vil det samtidig betyde en reduktion i antallet af siddepladser. Det eren afvejning, som løbende foretages af DSB.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt