Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
942806_0001.png
942806_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. januar 20112010-4941
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål349 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 349:

"Hvordan kan der ske så alvorlige svigt i servicen og informationen til de rej-sende, som det var tilfældet natten efter fredag den 17. december, hvor hund-redvis af passagerer ventede på Københavns Hovedbanegårds spor 7 på et togmod Nykøbing F. med planmæssig afgang kl. 00.18, men hvor tv-skærmene kl.00.17 skiftede til sort, hvorefter de mange passagerer måtte vente i uvidenhedpå toget, der så kom med forkert skiltning kl. 00.25 og kørte afsted kl. 00.31uden, at der blev informeret hverken på tv-skærmene eller via højttalerudkald,og hvordan kan det i den forbindelse være, at der ikke er ekstra opmærksom-hed på at give god og præcis information på disse spidsbelastningsperioder,hvor der er mange nye kunder i toget grundet julefrokosterne, samtidig med, atskærmene for regionaltog på Tietgensbroen på 2. måned er pillet ned?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Det omtalte tog blev forsinket på grund af sporskifteproblemer på KøbenhavnsHovedbanegård.Banedanmarks log på højtalersystemet viser, at der blev foretaget tre højtaler-udkald til det pågældende tog. Udkaldene oplyste om, at toget var forsinket, atder var foretaget en sporændring samt, at der fremgik forkert information påinformationsskærmene. Det er således korrekt, og beklageligt, at skærmenesindhold ikke var tilfredsstillende. Banedanmark søgte at imødekomme dennebrist ved at give auditiv information til passagererne via højtalerne.Spørgeren angiver, at der ikke blev givet højtalerudkald. Banedanmark kan ik-ke redegøre for, hvorfor de registrerede udkald ikke blev oplevet på perronen.Der er ikke registreret en fejl på højtalersystemet på det pågældende tidspunkt.Helt generelt kan det oplyses, at der i forbindelse med juletrafikken og i andrespidsbelastningsperioder nogle steder indsættes ekstra tog for at imødekomme
den øgede efterspørgsel. I den forbindelse gives der også trafikinformation somen del af servicen til passagererne.Med hensyn til skærmen til regionaltog på Tietgensbroen blev denne fjernet, daden var ude af drift. Det forventes, at en ny skærm kan sættes i drift senest i uge3.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt