Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
941544_0001.png
941544_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. januar 20112010-4905
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. december 2010 stillet mig følgende spørgsmålTRU 338 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 338:

”Er

det korrekt, som det fremgår af DSB's hjemmeside, at det er et krav ved an-sættelse som lokomotivfører, at man har HTX, matematisk studentereksameneller et svendebrev inden for metal- eller elfagene? Spørgsmålet skal ses i lysetaf, at man ikke har kunnet tage en matematisk studentereksamen siden gen-nemførelsen af gymnasiereformen i 2004.”

Svar:

Det er korrekt, at en af de få uddannelser, der giver adgang til lokomotivfører-uddannelsen er en matematisk studentereksamen, som ikke længere eksisterer.Uddannelseskravene er fastlagt i den overenskomst, der er indgået mellem DSBog Dansk Jernbaneforbund. Overenskomstens uddannelseskrav er langt mererestriktive end de myndighedskrav, der stilles (bekendtgørelse nr. 1116 af 1. de-cember 2009 om certificering af lokomotivførere, som udmønter direktiv2007/59/EF af 23. oktober 2007 om certificering af lokomotivførere). Kraveneer også mere restriktive end de krav, der stilles til lokomotivførere i andre EU-lande.Dette forhold er i sagens natur indskrænkende i forhold til rekrutteringsgrund-laget og har formentlig også bidraget til, at kun 2 pct. af lokomotivførerne erkvinder og kun 1 pct. er af anden etnisk herkomst end dansk.Uddannelseskravene betyder, at en ansøger med eksempelvis en pilotuddan-nelse ikke har kunnet optages på lokomotivføreruddannelsen, da vedkommen-de ikke opfylder uddannelseskravene.Det er vanskeligt at se et sagligt grundlag for at fastholde de nuværende uddan-nelseskrav, herunder krav om uddannelser, der ikke længere eksisterer. Det erogså vanskeligt at se, at ansøgere, der opfylder kravene, altid vil være de bedstkvalificerede.Det er ikke længe siden, at manglen på lokomotivførere var presserende. Detmedførte aflyste tog med deraf følgende gener for passagererne. Det økonomi-
ske tilbageslag har medvirket til, at den akutte mangelsituation er ophørt. Til-passes ansættelseskravene imidlertid ikke nutidige behov, vil problemet givet-vis opstå igen i nær fremtid. Vi risikerer i så fald at få en situation, hvor jernba-nevirksomhederne må afvise dygtige og engagerede unge mennesker, selvom demangler lokomotivførere.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt