Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1003486_0001.png
1003486_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. maj 20112010-4893
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål332, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter ønske fraMagnus Heunicke (S).

Spørgsmål 332:

”DSB First har pr. 1. november 2010 ændret afgangsprocedure for deres tog,således den hidtidige visuelle efterkontrol af dørlukning er blevet fjernet fraproceduren. Det medfører en større risiko for uheld med passagerer, der bliverfastklemte i dørene, og som det fremgik af artiklen ”Fik hånd i klemme ikørende tog” i Avisen.dk den 8. december 2010, var der for nylig en hændelse,hvor en mand, der sad i klemme i et togs døre, blev slæbt flere hundrede meterefter et Øresundstog. På den baggrund ønskes det oplyst, hvordanTrafikstyrelsen kan give tilladelse/dispensation til en ændring iafgangsproceduren, som forringer sikkerheden for passagererne hos DSB Firstvæsentligt.”

Svar:

Trafikstyrelsen har oplyst mig følgende:”Trafikstyrelsen har på baggrund af en ansøgning fra DSBFirst godkendt enændring af afgangsproceduren, således at der ikke foretages efterkontrol afdørene i forbindelse med afgang. I forbindelse med ansøgningen har DSBFirstfremsendt en risikovurdering.Det er Trafikstyrelsens vurdering, at den begrænsede forøgelse af risici, der erpåvist i den gennemførte risikovurdering, er af en sådan størrelsesorden ogkarakter, at afskaffelse af efterkontrol kan tillades uden indførelse afkompenserende risikoreducerende tiltag. Det er taget med i betragtning, at denhidtidige procedure aldrig har været et krav fra myndighederne, men har værettænkt som en ekstra barriere for at forhindre en i forvejen ikke-tilladtpassageradfærd (på- og afstigning af tog efter signalgivning er ikke tilladt).Derfor har Trafikstyrelsen i sin godkendelse lagt stor vægt på, at DSBFirst vedindførelse af en ny afgangsprocedure grundigt informerer publikum om degældende regler ved af- og påstigning, således at man kender og forstår dem.
Sammenfattende kan det siges, at den ændrede afgangsprocedurer ikkeindebærer en ændring af risiko for skade for passagerer, der følger reglerne,men at passagerer, der ikke følger reglerne, udsætter sig selv for en forøgetrisiko for skade.”Dette risikomønster finder man også i al øvrig adfærd i trafikken.Jeg har den 23. maj 2011 bedt Trafikstyrelsen om en redegørelse omdørlukningsprocedurerne på Kystbanen og den hændelse, der var beskrevet ipressen samme dag, herunder om det giver anledning til overvejelser omændring af procedurerne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt