Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. december 2010
Svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 329 af 10. december 2010(Alm. del - § 7).Spørgsmål:
”Ministrene bedes fremsende deres talepapirer fra besvarelsen af TRU alm. del –samrådsspm. J og L om finanslovsbesparelser på DSB.”Svar:
Spørgsmål J (stillet af Magnus Heunicke (S))
”Ministrene bedes orientere Trafikudvalget om konsekvenserne af de i finanslo-ven foreslåede nedskæringer i kontraktbetalingen til DSB på 300 mio. kr. årligt.Herunder bedes det oplyst, hvorvidt det kan garanteres, at de togrejsende ikkemærker denne nedskæring i form af eksempelvis flere togforsinkelser, dårligereinformation, ringere service og mere beskidte tog og stationer, for hvor menerministrene ellers, besparelsen skal findes?”Spørgsmål L (stillet af Per Clausen (EL))
”Ministrene bedes redegøre for, hvordan de vil sikre, at DSB’s besparelser på 300mio. kr., jf. de i finansloven foreslåede nedskæringer, gennemføres uden at detfører til dårligere forhold for pendlerne, færre tog eller højere billetpriser.”Talepunkter
Da de to spørgsmål har samme sigte, vil jeg besvare spørgsmåle-ne på én gang.Som følge af den internationale økonomiske krise de seneste årer store offentlige overskud vendt til underskud.Det er uomgængeligt, at de offentlige underskud skal bringesned, så troværdigheden om finanspolitikken og fastkurspolitik-ken fastholdes.Med finansloven for 2011 understreger forligspartierne nødven-digheden af en sund offentlig økonomi i Danmark.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
De store offentlige underskud nedbringes blandt andet hen-sigtsmæssigt gennem en mere effektiv opgavevaretagelse i denoffentlige sektor.En række forhold peger på, at der er et betydeligt potentiale forat reducere de statslige nettoudgifter vedrørende jernbanedrift.Blandt andet påviser en analyse fra konsulentvirksomheden Bo-ston Consulting Group et betydeligt effektiviseringspotentiale iDSB.Potentialet kan realiseres, uden at det kræver, at serviceniveauetsænkes eller, at billetpriserne hæves i forhold til, hvad der er for-udsat i kontrakterne med DSB.Det er baggrunden for, at der er indarbejdet en budgetreguleringpå 300 mio. kr. vedrørende DSB på finansloven.I 2011 vil budgetreguleringen dels blive udmøntet ved, at derindføres en tilbagebetalingsmekanisme, som indebærer, at formeget udbetalt kontraktbetaling til DSB føres tilbage til staten.Det er en direkte konsekvens af en afgørelse fra Kommissionen ien statsstøttesag vedrørende kontrakttilskuddet til DSB.Herudover vil den resterende del af budgetreguleringen i 2011blive udmøntet via udbytter fra DSB.Fra 2012 skal udmøntningen ske gennem effektiviseringer i DSB.Regeringen vil iværksætte nærmere analyser heraf.På den baggrund finder jeg det rimeligt, at DSB bidrager til atløfte det fælles ansvar for en sund offentlig økonomi.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen