Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938801_0001.png
938801_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20102010-4840
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål328 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Poul Andersen (S).

Spørgsmål nr. 328:

"På fyens.dk den 5. december 2010 omtales, at der den 25. august 2010 foregiken drøftelse mellem Banedanmark og berørte kommuner om sikkerheden vedjernbaneoverskæringer på Svendborgbanen. Finder ministeren, at der i forbin-delse med møderne i 2010 mellem Banedanmark og de berørte kommuner harværet et tilfredsstillende beslutningsgrundlag for vurderingen af sikkerhedenved jernbaneoverskæringerne på Svendborgbanen, herunder jernbaneoverskæ-ringen i Højby, samt at der er fulgt tilfredsstillende op på dette beslutnings-grundlag? Vil ministeren tilsende udvalget det centrale notat i beslutnings-grundlaget, hvor det ifølge omtalen på fyens.dk angiveligt konkluderes, at derikke var behov for forbedringer af sikkerheden?"

Svar:

Jeg vil gerne indledningsvis slå fast, at jeg anser sikkerheden i overkørslernefor at være et særdeles vigtigt område. Der er som bekendt med Aftale om for-stærket indsats mod spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed i overkørsler af 16.december 2010 reserveret 40 mio. kr. til en pulje til forbedring af sikkerheden ide sikrede overkørsler.Med hensyn til processen vedrørende overkørslerne på Svendborgbanen harBanedanmark oplyst mig om, at der på møde med Odense Kommune den 25.august 2010 blev foretaget en samlet gennemgang af alle tidligere noterede for-hold vedrørende overkørslerne på Svendborgbanen i Odense Kommune. For-målet med mødet var at få de noterede forhold prioriteret og kategoriseret.Inden mødet havde Banedanmark fremskaffet fotodokumentation af hveroverkørsel, som blev gennemgået på mødet som grundlag for vurderingen af deenkelte aktiviteter og sammenholdt med kommunens vurdering.Udover mødet med Odense Kommune har Banedanmark holdt tilsvarende mø-der med Svendborg Kommune d. 25. august 2010, med Fåborg Midtfyn Kom-mune d. 1. september 2010 og med Vejdirektoratet, der er vejmyndighed for enenkelt overkørsel på strækningen, d. 10. november 2011. På disse møder er der
anvendt samme form for dokumentation, prioritering og kategorisering som påmødet med Odense Kommune.Jeg har ikke mulighed for at foretage en vurdering af det faglige beslutnings-grundlag, som ligger til grund for de valgte prioriteringer og beslutninger. Jeghæfter mig dog ved, at disse er foretaget i samarbejde mellem Banedanmark ogde berørte kommuner.Jeg vedlægger som ønsket kopi af mødereferat samt aktionsskema fra mødet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt