Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
934645_0001.png
934645_0002.png
934645_0003.png
934645_0004.png
934645_0005.png
934645_0006.png
934645_0007.png
934645_0008.png
Talepapir til åbent samråd i TRU vedr. nedfaldaf køreledning d. 7. december 2010Spørgsmål M:Ministeren bedes redegøre for de store problemer med alvorligeforsinkelser i S-togs driften, som en nedfalden køreledningforanledigede den 11. november 2010 og de følgende dage, samtredegøre for, hvilke skridt ministeren vil tage for at sikre, at dissetilbagevendende problemer undgås i fremtiden.
Svar:
Om morgenen den 11. november 2010rev et af de første morgentog enkøreledning ned mellem Østerport ogNørreport ved Boulevardtunnellen. Denstrækning er et af de absolutteknudepunkter på hele S-togs nettet, ogskaderne var omfattende.Udenfor Boulevardtunnellen blev derrevet mere end 300 meter køreledningned, og en række af de ophæng, derholder køreledningen, blev også ødelagt.Inde i tunnellen blev ca. 150 meterkørestrømsskinne revet ned og mange afde beslag, der holder skinnen, blev revet
Side 2/2
ud af betonen og beskadiget.Passagererne blev efterfølgendeevakueret fra toget.Det medførte, at S-togstrafikken mellemKøbenhavn H. og Østerport blev aflyst.Der blev hurtigt indsat erstatningsbusserog passagererne havde også mulighedfor at tage regionaltogene, hvor der blevindsat ekstratog på strækningen mellemKøbenhavns Hovedbanegård ogØsterport. Det medførte en mindrerejsetidsforlængelse, men alle passagererkunne komme frem.Af hensyn til de mange passagerer påstrækningen, blev det besluttet, at derskulle køre S-tog på strækningen i detene fungerende spor i myldretiden om
Side 3/3
eftermiddagen torsdag og det samme imyldretiderne morgen og eftermiddagfredag.Inden reparation af den nedrevnekøreledning mm. kunne iværksættes,skulle S-toget først skæres fri afstrømskinnen og bugseres væk. Dettevar først overstået ca. kl. 13 torsdag.Banedanmark arbejdede fra torsdagmorgen i døgndrift med at udbedre demassive skader. Eksempelvis skulle derspecialfremstilles 12 af de ophæng,kaldet K-ophæng, der holderkøreledningen. De blev produceret ogvar monteret igen fredag aften.Sideløbende blev der trukket nykøreledning og etableret
Side 4/4
strømforbindelser på stykket uden fortunnelen. Inde i tunnelen blev deretableret helt nye fundamenter ibetonkonstruktionen for beslagene. Deskal hærde 24 timer, før de kan belastes.Sideløbende blev der monteret nystrømskinne i tunnelen og trukket nykøretråd i skinnen.Søndag d. 14. november kl. 12 kørte deførste S-tog igen på strækningen. Hele S-togs trafikken var tilbage til normal drifti løbet af søndag eftermiddag.Banedanmark har med bistand fra DSBS-tog analyseret årsagen til denomfattende køreledningsnedrivning.På baggrund af alle de indsamledekomponentdele kan det konstateres, at
Side 5/5
der mangler et såkaldt horn fra højreside af forreste strømaftager. Der ertidligere set eksempler på, at manglendehorn på strømaftagerne kan forårsagenedrivninger af køreledningen. Det kansåledes ikke udelukkes, at dette erårsagen til nedrivningen. Omvendt kandet heller ikke entydigt bevises, at detteer forklaringen. Det er også muligt, atder kan være tale om hærværk, men derer ikke fundet effekter, der peger i denretning.Jeg er også blevet spurgt om, hvadBanedanmark vil gøre for at undgålignende hændelser i fremtiden. Til detvil jeg sige, at vi nok ikke fuldstændigtkan undgå køreledningsnedfald ifremtiden.
Side 6/6
Tidligere nedfald af køreledninger har f.eks. været forårsaget af ”påflyvning” afledningen af en due, hvilket medførte enkortslutning.Et andet nedfald skete på grund af enballon med tilhørende metalpind, derunder sin opstigning kom i nærkontaktmed køreledningerne.Hærværk kan også være årsag tilnedrivning, så vi må nok acceptere, at viikke fuldstændigt kan beskyttekøreledningerne mod nedfald, hvadenten det skyldes strømaftagerne på S-togene, stegte duer eller helium-balloner.Men vi skal selvfølgelig sætte ind der,hvor vi kan. Banedanmark er derfor i
Side 7/7
færd med at installere etovervågningssystem af S-togenesstrømaftagere, som vil blive sat i drift iførste halvdel af 2011.Overvågningssystemet kontrollerer, omder er fejl på togenes strømaftagere.Hvisnedrivningen rent faktisk var forårsagetaf det manglende horn påstrømaftageren, villedetekteringssystemet have givet enfejlalarm.Fra systemet giver fejlalarm, vil dertypisk gå 3 - 5 min. indtil toget standses,så afhængig af, hvor fejlen var blevetfundet, kunne nedrivningen væreundgået. Banedanmark planlægger i altat opsætte mellem 5 og 10
Side 8/8
detekteringsanlæg fordelt på både S-bane og fjernbane.Banedanmark udfører desuden ekstrakontrolmålinger efter arbejder, deromfatter køreledningerne, ligesom DSBS-tog foretager løbende undersøgelser.På den baggrund er det min forhåbning,at vi i fremtiden i et større omfang vilkunne forhindre nedfald afkøreledninger.