Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938360_0001.png
938360_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20102010-4777
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål322 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 322:

"Er det korrekt, at det nye signalkoncept vil indebære en udskiftning af alleoverkørsler, hvilket systemet kan få svært ved at håndtere, da vejreglerne er forkomplicerede? Der henvises i den forbindelse til, at systemet indtil videre kuner blevet afprøvet på nogle få prøvestrækninger uden stationer, overkørsler ogblandet kørsel."

Svar:

Nej, det er ikke korrekt. Det er rigtigt, at sikringsdelen af overkørselsanlægplanlægges fornyet som en del af den samlede fornyelse, hvilket forventes at gi-ve væsentlige trafikale forbedringer som følge af bedre styring af tænd/sluk foroverkørslerne. Både vejsidefunktionen og funktionaliteten på banesiden er vel-kendt, og processen for indarbejdelse i leverandørernes produkter forventes ik-ke at udgøre et særligt problem. Tilsvarende arbejde er tidligere gennemførtbl.a. på privatbanernes fuldelektroniske overkørselsanlæg.ERTMS-strækningerne i Italien, Spanien, Schweiz, Nederlandene og Belgienhar været i kommerciel drift i flere år, og senest er de første kommerciellestrækninger i Sverige og England kommet til. Første bølge af projekter var påhøjhastighedsstrækninger (bortset fra Schweiz), der ganske rigtigt kræver enbegrænset funktionalitet. Stationer på højhastighedsbanerne er enklere tekniskog der er ikke overkørselsanlæg, men der er anvendt ERTMS på stationer imange af disse projekter.De nye anlæg samt anlæg under etablering er derimod på konventionellestrækninger med mere komplekse stationer, overkørsler og blandet trafik. Det-te forhold er behandlet såvel i Signalprogrammets beslutningsoplæg/ bag-grundsrapport (december 2008) som i Signalprogrammets statusrapport vedførste milepæl (juni 2010).Statusrapporten ved anden milepæl (efteråret 2011) vil ligeledes indeholde envurdering af ERTMS’ modenhed og udenlandske erfaringer. Erfaringerne fra de
øvrige projekter, der anvendes til vurdering af modenheden, giver ikke anled-ning til bekymring.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt