Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938079_0001.png
938079_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20102010-4777
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål320 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 320:

"Er det korrekt, at Tyskland, og dermed sandsynligvis også Sverige, foreløbigskal have opgivet planerne om indførelse af ERTMS, blandt andet fordi syste-met ikke kan håndtere signalgivningen på stationsområder, hvor der foregårrangering mv.?"

Svar:

Nej, det er ikke korrekt, at Tyskland har opgivet planerne om indførelse afERTMS.Der har i en årrække været usikkerhed i Tyskland omkring finansieringen afisær ERTMS-ombord-udrustning til det rullende materiel, hvilket har ført tilforskellige offentlige meningsudvekslinger.Således opfordrede DB Netz Beirat, der er et rådgivende jernbaneinfrastruk-turorgan, hvis medlemmer primært er jernbanevirksomheder og trafikselska-ber, i oktober 2010 til, at man genovervejede, om Tyskland skulle fortsættemed at investere i udbygning med ERTMS. Baggrunden var manglende finan-siering af ERTMS-udstyr til det rullende materiel.Status er dog, at Deutsche Bahn fortsat arbejder på den fransk-tyske ERTMS-højhastighedsforbindelse samt godskorridor A. Endvidere er Deutsche Bahnnetop genindtrådt i de øvrige godskorridorprojekter (herunder den for Dan-mark relevante korridor B mellem Stockholm og Napoli). Arbejdet med ud-rustning af Nürnberg-Ingolstadt-München er fremskredne og har netop opnåetsikkerhedsgodkendelse for tilslutning af det nye ERTMS-system til det i driftværende GSM-R-system på strækningen.I Sverige har man netop ibrugtaget Botnia-banen med ERTMS. Haparanda-banens ERTMS er netop blevet laboratorietestet, og banen planlægges ibrugta-get i andet halvår 2011. Den første strækning med ERTMS Regional (Repbäck-en-Mälung) er færdigbygget og planlægges ibrugtaget til foråret 2011.
Sammen med Trafikverket i Sverige fastlægger Signalprogrammet i øjeblikketforudsætningerne for etablering af ERTMS i Øresundsområdet med henblik påen forpligtende aftale, der skal sikre indførelsen af ERTMS i Malmø-områdetuden problemer for Øresundstrafikken.I øvrigt er såvel Tyskland som Sverige underlagt EU-reglerne om etablering afERTMS ved nyanlæg og større reinvesteringer på TEN-strækningerne.Den stationsrelaterede problemstilling har Signalprogrammet beskrevet i detsbaggrundsrapport fra december 2008. Det handler primært om begrænset ka-pacitet i GSM-R radiosystemet, hvilket afhjælpes med en GPRS-baseret løs-ning, hvor radiokommunikationen ”pakkes” på samme måde, som anvendesved internet på mobiltelefoner.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt