Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
980696_0001.png
980696_0002.png
980696_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. april 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-151-0461CPH40061
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 317 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 4. januar 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 317 (Alm. del) fra Folketinget Trafikudvalg:

”Ministeren bedes tilsende udvalget Rigspolitiets analyse afkontrolforanstaltningerne vedr. busser, og især skibusser,som anført i svar på TRU (2009-10) alm. del – spm. 884.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Som anført i besvarelsen af spm. 884 blev der i 2009 kontrol-leret 723 turistbusser og konstateret 118 forseelser af forskel-lig karakter. I 2010 var der indtil den 8. marts 2010 foretagetkontrol af 426 busser og konstateret 178 forseelser af forskel-lig karakter. Særlig for så vidt angår skibusser blev der i 2010i perioden indtil 8. marts 2010 kontrolleret 277 busser og kon-stateret 108 forseelser. Ud fra disse tal kan det konstateres, atder kunne være tale om en udvikling i negativ retning indenfor busbranchen.En analyse af kontroltallene for skibuskontrollerne for årene2007-2010 viser, at antallet af forseelser i 2010 var på 2007-niveau. Analysen viser endvidere, at der var en stigning i an-tallet af køre- og hviletidsovertrædelser. Der kunne endviderekonstateres en nedadgående tendens i overtrædelsestypernekørekortfejl, og især en nedgang i konstaterede tekniskemangler ved køretøjerne. Kontroltallene for 2010 viser desu-den, at ca. 1/2 af de kontrollerede busser ikke var hjemmehø-rende i Danmark, og at ca. halvdelen af de konstaterede køre-og hviletidsovertrædelser var begået af udlændinge.I lighed med tidligere år blev resultatet af buskontrollen drøf-tet på et møde med brancheorganisationen Danske Busvogn-mænd. I mødet deltog endvidere Dansk Transport og Logistikog International Transport Danmark. Henset til andelen afudenlandske køretøjer og førere blev det konkluderet, at derikke var behov for særlige tiltag i forhold til den danske bus-branche som sådan.I 2011 er der gennemført skibuskontrol i ugerne 6-8. Der blevstandset i alt 228 busser, hvoraf 141 var udenlandske, og derblev konstateret 96 forseelser. Samlet set var der et stigendeantal overtrædelser i forhold til antal standsede busser. Antal-let af overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne varpå 2010-niveau, mens fordelingen af de øvrige overtrædelserpå de forskellige overtrædelsesgrupper er af en størrelsesor-den, hvor det ikke er muligt at udlede en brugbar tendens.2
Også i 2011 er der afholdt møde med brancheorganisationenDanske Busvognmænd. Konklusionen på skibuskontrollerneog mødet med branchen er, at der fortsat ikke er behov forsærlige tiltag i forhold til den danske busbranche som sådan.Kontroller med busser vil fortsat blive prioriteret, og Rigspoli-tiet har således fremadrettet planlagt tungvognskontroller,herunder buskontroller, hvortil kommer kontrol udført af poli-tikredsene.”
3