Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938785_0001.png
938785_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20102010-4756
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål315 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 315:

"Ministeren bedes redegøre for status på Banedanmarks arbejde med at ned-lægge jernbaneoverkørsler, herunder hvor mange usikrede overkørsler og hvormange overkørsler med halvbomme, der stadig findes. I sin besvarelse bedesministeren endvidere redegøre for status for økonomien vedr. Banedanmarksarbejde med at nedlægge jernbaneoverkørsler."

Svar:

Banedanmark har oplyst mig om, at der på nuværende tidspunkt på de trafike-rede baner findes 316 anlæg med halvbomme og 344 usikrede overkørselsan-læg. Banedanmark arbejder på at nedlægge flest mulige overkørsler, uanset omde er sikrede eller usikrede, og antallet falder derfor løbende.Banedanmark har arbejdet efter en målsætning om, at samtlige strækningermed togdrift, der har usikrede overkørsler, skal screenes med henblik på atkortlægge alle sikkerhedsmæssige risici ved overkørslerne og identificere deoverkørsler, som bør prioriteres til opgradering. På baggrund af den tragiskeulykke i Højby kommer screeningen til at omfatte alle overkørslerne på Bane-danmarks net. Det er planen, at der på baggrund af screeningens resultat sam-mensættes en samlet plan for nedlæggelse af overkørsler.Med regeringens og forligspartiernes vedtagelse af ”En grøn transportpolitik”blev de tidligere afsatte ca. 36 mio. kr. årligt i perioden 2009 – 2014 til nedlæg-gelse og opgradering af overkørsler besluttet forlænget. Aftalen indeholder vi-dereførelse af puljen frem til 2020 med 36 mio. kr. pr. år. Det er efterfølgendebesluttet at fremrykke midlerne fra 2020 og 2019 med henblik på at søge alleusikrede overkørsler nedlagt eller sikret senest i 2018. Det er fortsat forvent-ningen, at de afsatte midler vil være tilstrækkelige til i al væsentlighed at ned-lægge de usikrede overkørsler.Hidtil har fokus således primært været på at nedlægge eller sikre de usikredeoverkørsler. Der er som bekendt med Aftale om forstærket indsats mod spøgel-
sesbilisme og bedre sikkerhed i overkørsler af 16. december 2010 reserveret 40mio. kr. til en pulje til forbedring af sikkerheden i de sikrede overkørsler.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt