Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
964218_0001.png
964218_0002.png
J.nr. 2011-518-0162Dato: 2. marts 2011
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 311 af 17. januar2011. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål 311:

Ministeren bedes oplyse, hvilke danske eksperter han og Skatteministerietrådførte sig hos, før ministeren besluttede, at Danmark ikke skal arbejde videremed indførelse af gps-baserede kørselsafgifter, fordi et lignende projekt i Hollander blevet aflyst.

Svar:

I transportudspillet Bæredygtig transport – bedre infrastruktur tilkendegav regerin-gen, at den kommende kørselsafgift skulle være landsdækkende og kilometerbaseret,og at satsen skulle kunne differentieres efter trængsel, lokal luft- og støjforurening,CO2 og adgang til kollektiv transport, samt at det skulle baseres på udenlandske er-faringer, så teknologiske risici blev minimeret.Det har været en forudsætning for regeringens arbejde med kørselsafgifter, at endansk løsning skal basere sig på kendt og afprøvet teknologi, herunder på erfaringerfra andre lande. Vi skal ikke være tekniske frontløbere.Det Hollandske program var en frontløber på det tekniske område og derfor vigtigset fra dansk side. Det var det eneste udenlandske system, der ville kunne leve op tilalle krav i regeringsudspillet. Sidste sommer valgte Holland at stoppe deres projekt.Ambitionsniveauet for et dansk system er uændret - målet er fortsat at implementereet fuldt intelligent grønt kørselsafgiftssystem for personbiler, der kan differentiere påalle ønskede parametre, når vi kan baserer os på erfaringerne fra et lignende system iet andet land. Det er på kort sigt ikke en mulighed. Derfor afventer vi i øjeblikket enændring i den situation.
Side 2