Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
932681_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
10. december 20102010-4738
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål309 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 309:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning - økonomisk, logistisk - detvil få for ruten Gedser-Rostock, at EU-Kommissionen nu har indlemmet den idet Transeuropæiske net."

Svar:

Jeg kan oplyse, at ruten Gedser-Rostock har fået tildelt støtte via puljen for dettransporteuropæiske transportnetværk (TEN-T) som et ’sømotorvejsprojekt’(Motorways of the Sea).Projektet har til hensigt at forbedre transportkorridoren, der forbinder Dan-mark og Tyskland via Gedser-Rostock. Dette sker dels ved en opgradering af in-frastrukturen i havnene i Gedser og Rostock på baggrund af Scandlines' køb afto nye færger, dels ved etablering af en omfartsvej ved Nykøbing F. Det må så-ledes forventes at få en positiv betydning for transportlogistikken i området.I forhold til projektets økonomi er der i alt tildelt 182,5 mio. kr. (24,5 mio. €) istøtte, heraf blev der tildelt 41 mio. kr. (5,5 mio. €) til omfartsvejen ved Nykø-bing F. Herudover er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive, hvadprojektet vil betyde for færgerutens økonomi på sigt.Projektet retter sig i princippet mod al trafik i korridoren. I praksis vil dette si-ge vejtrafik, idet der ikke køres med jernbane på strækningen Gedser – Nykø-bing F.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt