Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938337_0001.png
938337_0002.png
938337_0003.png
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg
Finansministeren
21. december 2010
Svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 290 af 2. december 2010(Alm. del - § 7).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra besvarelsen af TRU alm. del –samrådsspm. K om SAS.”

Svar:

Talepapiret er gengivet i det følgende:Spørgsmål
”Ministeren bedes redegøre for situationen omkring den bøde på 523 mio. kr.,som SAS har fået af EU-Kommissionen for karteldannelse, og derudover redegø-re for, hvilke skridt ministeren vil tage overfor SAS i lyset af denne situation.”Svar:
Lad mig starte med at understrege, at jeg i lighed med SAS’ ledelse finderovertrædelser af konkurrencelovgivningen for uacceptable.Der er endvidere ingen indikationer på, at ledelsen i SAS havde kendskab tilde aktiviteter, der ligger til grund for Kommissionens afgørelse.I den aktuelle sag har Kommissionen således givet SAS en bøde på ca. 525mio. kr., fordi datterselskabet SAS Cargo i perioden 1999-2006 - efterKommissionens opfattelse - har deltaget i ulovlig kartelvirksomhed indenfor luftfragt.Efter sagen kom frem, gennemførte SAS en intern undersøgelse af sagen.Ifølge SAS viser den, at nogle medarbejdere i SAS Cargo i nogle få isoleredetilfælde har overtrådt selskabets interne retningslinjer. I andre luftfragtssel-skaber har der ifølge SAS været tale om mere systematiske og omfattendekartelaktiviteter.SAS har oplyst, at selskabet blandt andet på baggrund af den interne under-søgelse har samarbejdet med Kommissionen med henblik på at få sagen be-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
lyst. Bøden til SAS er da også blevet reduceret som følge af SAS’ samarbej-de med Kommissionen.SAS mener ikke, at SAS Cargo har været en del af et globalt kartel. Af sam-me grund finder SAS ikke, at bødens størrelse er proportional med SASCargos handlinger.Derfor har SAS offentliggjort, at de agter at anke afgørelsen.Det er min opfattelse, at ledelsen i SAS i hvert fald siden SAS/Maersk Airsagen omkring år 2000 har været meget opmærksom på at undgå overtræ-delser af konkurrencelovgivningen.Derfor har selskabet etableret en lang række procedurer og retningslinjer forat undgå overtrædelser af konkurrencelovgivningen.Siden den aktuelle sag kom frem i 2006, har SAS yderligere forstærket deeksisterende procedurer og forholdsregler.SAS har således oplyst, at selskabet blandt andet på ny har indskærpet ret-ningslinjerne over for alle dele af koncernen blandt andet med yderligerefokus på en whistle-blower funktion, hvor ansatte kan rapportere overtræ-delser af interne retningslinjer, lovgivning mv. direkte til ledelsen af SAS.Samtidig har SAS forstærket en målrettet uddannelsesindsats overfor rele-vant personale.Endvidere har SAS foretaget interne gennemgange af selskabets samarbejdemed eksterne partnere samt forstærket kontrolindsatsen.Det er på den baggrund min opfattelse, at overtrædelsen af de interne ret-ningslinjer for det første er sket, uden at SAS’ ledelse var vidende herom.For det andet, at SAS’ ledelse, siden den blev bekendt med overtrædelserne,har handlet helt som man som statslig ejer må kunne forvente. Det vil sigeundersøgt sagen, draget konsekvenser i relevant omfang og i øvrigt samar-bejdet med konkurrencemyndighederne.Derfor ser jeg ikke noget grundlag for, at staten som ejer skal forfølge sagenyderligere.
3
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen