Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938974_0001.png
938974_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20102010-4684
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål284 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 284:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilke skibstyper der ikke efterlever lodsanbe-falingerne i Femern Bælt, samt hvorvidt der er bestemte lande/rederier, der eroverrepræsenteret blandt disse skibe, jf. ministerens besvarelse af TRU alm. del- spørgsmål 125."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Forsvarsministeriet, der oplyser:”Hvis Lodstilsynet bliver bekendt med, at skibe ved passage af de danske stræ-der ikke følger IMO’s anbefalinger, rapporterer Lodstilsynet hændelsen til ski-bets flagstat. Til brug for Forsvarsministeriets bidrag til besvarelse af Trafikud-valgsspørgsmål nr. 284 (alm. del) er Forsvarskommandoen, hvorunder Lodstil-synet henhører, derfor blevet anmodet om en udtalelse.Forsvarskommandoen har oplyst følgende:Det kan oplyses, at langt størstedelen af skibe, som besejler FemernBælt, overholder lodsanbefalingerne. De få skibe, som ikke overholderlodsanbefalingerne, er primært tankskibe og bulkskibe.Det kan konstateres, at de tankskibe, der ikke overholder lodsanbefa-lingerne, i overvejende grad sejler under græsk flag. I perioden fra 1. ja-nuar 2010 til 30. november 2010 var 89 ud af 115 tankskibspassageruden lods græske skibe lastet med olie. Ydermere kan det konstateres,at 86 af disse 89 skibspassager blev håndteret af rederiet Minerva.Lodstilsynet har taget kontakt til de græske myndigheder med henblikpå at søge en ændring af rederiets politik for sejlads i de danske stræ-der, herunder Femern Bælt.For så vidt angår bulkskibene, er der en større spredning såvel, hvadangår flagstat som rederi.
Der har været 18 containerskibspassager, som ikke efterlevede IMO re-kommandationen for sejlads i Femern Bælt. Skibene tilhørte to rederierog havde flagstat i henholdsvis Liberia og Panama.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt