Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938963_0001.png
938963_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20102010-4684
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål281 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 281:

"Ministeren bedes be- eller afkræfte, om der eksisterer fælles dansk-tyske be-stræbelser på at indføre lodspligt for sejlads igennem Kadetrenden og FemernBælt."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der oplyser:”Det er Regeringens holdning, at det vil være ønskeligt at få indført lodspligt forde skibe, som er omfattet af de gældende lodsanbefalinger, der foruden sejladsgennem Storebælt (rute T) og Øresund, også omfatter sejlads gennem FemernBælt og Kadetrenden.Sejladsen gennem Femern Bælt og Kadetrenden er omfattet af internationalrets regler om sejladsfrihed. Det betyder, at indførelse af lodspligt kræver in-ternational enighed herom gennem FN’s søfartsorganisation, IMO. IMO’s mil-jøbeskyttelseskonvention, MARPOL, ændrer ikke ved dette.Indtil videre har der i IMO ikke kunnet opnås støtte til lodspligt i internationalestræder.IMO’s generalforsamling drøftede problemstillingen om lodspligt dybtgående i2007, hvor 31 lande, herunder Kina, Panama, Rusland, Storbritannien og USA,fastslog, at der ikke er juridisk grundlag for lodspligt i stræder, der anvendes tilinternational transit for skibsfarten.Denne holdning blev gentaget i 2010 i IMO’s miljøkomite, hvor Frankrig og Ita-lien havde foreslået lodspligt i strædet mellem Sardinien og Korsika. Forslagetblev trukket tilbage af forslagsstillerne uden protest og ændret til en lodsanbe-faling.Som følge af den internationale modstand mod indførelse af lodspligt i interna-tionale stræder, er der ikke iværksat fælles dansk–tyske bestræbelser på indfø-
relse af lodspligt. Skulle der ske ændringer i de internationale drøftelser, deråbner mulighed for indførelse af lodspligt, vil der fra dansk side blive taget kon-takt til Tyskland, samt andre lande, der måtte have særlig interesse i indførelseaf lodspligt.Imidlertid er der mellem de danske og tyske myndigheder et tæt samarbejdeom sejladssikkerheden i området – dette vil naturligvis også være tilfældet iforbindelse med etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt