Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. december 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål275 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 275:
"Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den begyndende nedlæggelse af over-kørsler på jernbanestrækningen fra Tønder til Tinglev er det første skridt til ennedlæggelse af banestrækningen, jf. artiklerne ”Overskæringer forsvinder menjernbanen skal bestå” og ”Rapport: Tønder Tinglevbanen er en dårlig forret-ning” fra Jyske Vestkysten Aabenraa den 3. november 2010. I forlængelse herafbedes ministeren redegøre for, hvad der skal til for at gøre det samfundsøko-nomisk rentabelt at genetablere Tønder-Tinglev-banen."Svar:
Der er ikke planer om at nedlægge jernbanestrækningen Tønder-Tinglev, hvil-ket jeg også har givet udtryk for i artiklen ”Overskæringer forsvinder men jern-banen skal bestå”.En væsentlig faktor i vurderingen af den samfundsøkonomiske rentabilitet erværdisætning af tidsgevinster og tab. Det vil derfor forbedre den samfundsøko-nomiske rentabilitet, hvis der sker en kraftig stigning i antallet af passagerer,der efterspørger togrejser på strækningen mellem Tønder og Tinglev. Jeg kanikke umiddelbart pege på andre faktorer, der potentielt vil kunne forbedre densamfundsøkonomiske rentabilitet i forbindelse med en genåbning af stræknin-gen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt