Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
944485_0001.png
944485_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoDok.idJ. nr.
17. januar 20112010-4668
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål273 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål nr. 273:"Vil ministeren udarbejde en sammenligning af prisudviklingerne på kollektivebilletter i de 3 byer under ét henholdsvis hver for sig, hvor der er korrigeret forinflation fra 2001 til 2010?"Svar:I tabel 1 fremgår udviklingen af gennemsnitstaksterne i de tre største byerdeflateret med forbrugerprisindekset. Tallene viser den gennemsnitligetakstudvikling for henholdsvis Århus Amt, Fyns Amt samt HT/HUR frem til ogmed 2006 og herefter for trafikselskaberne Midttrafik, Fynbus samttakstområde Movia Hovedstaden.Tabel 1 - Gennemsnitlig takstudvikling i København, Odense ogÅrhus 2001-2010 deflateret med forbrugerprisindekset2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008København100104109121122123124123Odense100105110115118120121121Århus100101102106110115116116Samlet*100103107115118120121121
2009125123118122
2010126124119123
Kilder:2001-2002: Analyse af amters og kommuners administration af det statslige tilskud til takstnedsættelseri den lokale og regional kollektive trafik 1997-2003.2003-2004: Passagerudvikling 2003-2007. Rapport udgivet af Danske Regioner og trafikselskaberne.2005-2010: Tal indberettet af trafikselskaberne til Trafikstyrelsen.* Vægtet med befolkningstallet i de tre nuværende kommuner.
Takstudviklingen fra 2003 til 2004 er påvirket af bortfald af det særligestatstilskud til takstnedsættelser. Disse midler har siden 2004 bidraget til denstærkt tiltrængte genopretning af jernbanenettet.
Regeringen har i 2007 sammen med DF og RV indført et takstloft, der sikrer attaksterne i gennemsnit højst må stige med pris- og lønudviklingen. Takstloftetforhindrer ikke, at enkelte rejsehjemler kan stige mere end loftet.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt