Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
931916_0001.png
931916_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. december 20102010-4665
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål270 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Klaus Hækkerup (S).Spørgsmål nr. 270:"Ministeren bedes oplyse, hvor lang anlægsperioden vil være, og hvorledes ud-giftsfordelingen vil være fordelt over hvert af årene i anlægsperioden for mo-torvejen mellem Herning og Holstebro og ved den sydlige fjordforbindelse vedFrederikssund (jf. Vejdirektoratets VVM-redegørelse, rapport 351), hvis denanlægges som henholdsvis en højbro (S1) eller som en tunnelforbindelse (S2c)."Svar:VVM-undersøgelsen af udbygningen af rute 18 mellem Holstebro og Herningigangsættes i 2011 og forventes færdiggjort i 2012 med henblik på, at der skalfremsættes forslag til anlægslov senest i 2013. Hvis der vedtages anlægslov forudbygningen af rute 18 mellem Holstebro og Herning er det forventningen, atmotorvejsprojektet mellem Holstebro og Herning igangsættes i 2013, og at mo-torvejen er klar til åbning i 2018. I forbindelse med anlægsloven tages der stil-ling til udgiftsfordelingen i anlægsperioden.I aftale om Bedre mobilitet af 26. november 2010 mellem regeringen (Venstreog De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-keparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance er det besluttet at iværksætteen nærmere analyse af brugerfinansieringspotentiale samt tekniske og organi-satoriske løsninger for etablering af en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.Parterne træffer endelig beslutning om projektets udformning, finansiering oggennemførelse, når oplægget foreligger i 2011. Anlægsperiodens længde samtudgiftsfordelingen vil derfor afhænge af, hvilken organisatorisk og finansielløsning man eventuelt vælger.Det er Vejdirektoratets vurdering, at hvis projektet etableres og udbydes påtraditionel vis, vil det kunne anlægges som højbro på ca. 3 år og som en korttunnelforbindelse på ca. 4 år. Forud for anlægsarbejdet skal anlægget projekte-res, og der skal gennemføres arealerhvervelser og omfattende geotekniske un-dersøgelser på land og på vand. Hertil medgår i alt ca. 2 år.
I nedenstående tabel er anført en skønsmæssig fordeling af de samlede udgifterover årene svarende til den anslåede projektbevilling for henholdsvis en højbro(S1) og en kort tunnel (S2c). I oversigten er desuden anført et ikke-årsfordelttillæg på 20 % udover projektbevillingen. År 1 er første år efter, at der er vedta-get en anlægslov, og de nødvendige midler er bevilget.Skønsmæssig tidsplan og udgiftsfordeling for Forslag S1 og S2cForslag S1 (højbro)(mio. kr.)*År 1År 2År 3 (anlægsstart)År 4År 5År 6År 7Projektbevilling i altTillæg 20 %Samlet anlægsbudget1.6723041.97680100470460460102Forslag S2c (kort tunnel)(mio. kr.)1001307006906904101102.8305153.345
Side 2/2
* Alle beløb er anført i prisniveau medio 2010 (vejindeks 180,8).
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt