Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938075_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20102010-4658
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål268 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 268:

"Når der i "Bedre Mobilitet” afsættes midler til at forøge akseltrykket og total-vægten for tunge køretøjer, og at dette begrundes med, at dette giver et lavereCO2-udslip pr. transporteret enhed, da bedes ministeren gøre rede for, hvor-dan det samtidig kan sikres, at der sker en betydelig bedre udnyttelse af laste-kapaciteten, end i dag, hvor denne ligger i intervallet 40 – 65 pct.”

Svar:

Ved aftale af 26. november om ”Bedre Mobilitet” blev det besluttet at indføreforhøjet akseltryk og totalvægt for tungere køretøjer. Beslutningen vil blandtandet betyde en harmonisering af vægtgrænserne i forhold til de lastbiler, derkører international kørsel.Samtidig vil forslaget bidrage til en øget effektivisering af godstransporterne,idet det fremover vil blive muligt at laste mere gods på hver enkel lastbil. Dettehar særlig stor betydning for de lastbiler, der kører med meget tungt gods, ogsom vil være lastet meget tæt på vægtgrænserne. Med det forøgede akseltryk oghøjere vægt vil disse lastbiler kunne øge kapacitetsudnyttelsen ift. i dag og læs-se mere gods på den enkelte lastbil.Ved at øge lastekapaciteten for disse transporter vil man således kunne trans-portere mere gods med det samme antal kørte kilometer. Herudover vil det be-tyde en større fleksibilitet for transportøren, idet lastbilen vil kunne lastes påen mere hensigtsmæssig måde.Derfor vil der med forslaget kunne opnås en effektivisering af godstransporter-ne til gavn for såvel transporterhvervet som for samfundet.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt