Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
932677_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoDok.idJ. nr.
10. december 20102010-4497
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål259 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 259:

"Hvis man sammenligner antallet af takstzoner indenfor et område på ca. 60 x60 km i henholdsvis Berlin, Paris, London og København, ses det, at derindenfor det nævnte areal i Berlin er 3 takstzoner, i Paris 6 takstzoner, iLondon 6 takstzoner, mens der i København er 99 takstzoner. Ministeren bedesoplyse, om denne tilsyneladende meget mere komplicerede takstzone struktur iden danske hovedstad er med til at komplicere implementeringen af rejsekortetog i givet fald, om takstzonesystemet kan gøres mere enkelt, for når man kanhåndtere den kollektive trafik med 3 zoner i Berlinområdet, bør det vel ogsåvære muligt i hovedstadsområdet i Danmark? "

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Rejsekort A/S, der oplyser følgende:”Det nuværende antal zoner i Danmark er ikke teknisk set en kritisk faktor forrejsekortsystemet, så en væsentlig reduktion vil ikke ændre nævneværdigt påde aktuelle problemer med at få rejsekortsystemet gjort færdigt. En del afbegrundelsen herfor er, at rejsekortsystemet skal kende alle stoppesteder ogstationer, og antallet heraf er jo uafhængigt af antallet af zoner.Markante ændringer til antallet af zoner eller andre parametre på nuværendetidspunkt kan tværtimod optage ressourcer, der er vigtige for systemetsfærdiggørelse.”I tillæg hertil vil jeg dog sige, at takstzonesystemet i hovedstadsområdet eftermin mening er for kompliceret, og en reduktion af antallet af zoner kan bidragetil at forenkle systemet til glæde for kunderne.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt