Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
929668_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. december 20102010-4640
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål252 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 252:

"Ministeren bedes tydeliggøre svar nr. 138 af 25/11-10, omhandlende, hvor megetDanmark har mistet i forventet EU-støtte til en evt. Femern Bælt forbindelse,samt gøre rede for, hvorvidt svaret er afgivet på forventet efterbevilling, eftersomder i svaret bruges vendinger såsom, "Kommissionens forslag til støtte til kyst tilkyst-forbindelsen over Femern Bælt frem til 2015 forventes at beløbe sig til",og"hvis Kommissionens forslag gennemføres", og forholdt det sig således, somministeren skriver, at "Danmark har endnu ikke mistet nogen støtte til FemernBælt-forbindelsen fra Europa-Kommissionen", hvorfor er det så nødvendigt, at"Transportministeriet vil i samarbejde med Femern A/S fortsætte dialogen medKommissionen med henblik på at fastholde så meget som muligt af denoprindeligt tildelte støtte. Den endelige støtte til projektet vil afhænge af, hvormeget støtte Kommissionen tildeler projektet i forbindelse med den kommendeansøgning om støtte til projektet for perioden fra 2014 til 2020.""

Svar:

I 2008 tildelte Europa-Kommissionen kyst til kyst-forbindelsen over FemernBælt en støtte på knap 2.525 mio. kr. i perioden 2007–2013. I sin midtvejsevalu-ering, der blev offentliggjort den 27. oktober 2010, foreslår Kommissionen at re-ducere støtten til kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt med godt 545 mio.kr. til knap 2,0 mia. kr. i perioden 2007–2015.Jeg er ikke tilfreds med Kommissionens forslag om at reducere sin støtte til pro-jektet. Derfor er Transportministeriet i samarbejde med Femern A/S i dialogmed Kommissionen med henblik på at fastholde så meget som muligt af den op-rindeligt tildelte støtte.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt