Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
930794_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. december 20102010-4639
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål250 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 250:

"Finder ministeren det ikke påfaldende, at det tyske Forbundstransportmini-sterium i rapporten "Ergebnisse der Überprüfung der Bedarfspläne für dieBundesschienenwege und die Bundesfern-strassen" når frem til, at Femern-bælt-projektet, hvor der er et trafikunderlag i åbningsåret på ca. 9.000 biler ogca. 100 person- og godstog, har et større samfundsøkonomisk afkast på 1:6,7,mens en række tyske jernbaneprojekter f .eks. Y-trasse Ham-burg/Bremen-Hannover, hvor der er et betydeligt større trafikunderlag, "kun"kan fremvise et samfundsmæssigt afkast på 1:5,2, eller Karlsruhe-Basel med1:2,9, og ministeren bedes derfor gøre rede for, hvordan disse betydelige diver-genser opstår?"

Svar:

Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål nr. 249 fra Folketingets Trafikud-valg.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt