Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
930786_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. december 20102010-4639
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål249 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 249:

"Ministeren bedes gøre rede for den betydelige divergens, der hersker mellem dettyske Forbunds-transportministerium, når dette i rapporten "Ergebnisse derÜberprüfung der Bedarfspläne für die Bundesschienenwege und die Bundes-fernstrassen" anfører, at de samfundsøkonomiske gevinster ved at udbygge de ty-ske jernbanelandanlæg i forbindelse med en fast forbindelse over Femernbælt, er1:6,7, og på den anden side, når Ostsee Institut, Rostock (juli 2007) vurderer, atprojektets cost-benefit ligger i intervallet 0,65:1 til 1,29:1, afhængig af hvilken vari-ant, der vælges, og især at Deutsche Bahn i januar 2010, slettede Femern-bælt-projektet fra sin planlægning, fordi det ikke blev anset for at være rentabel, jf.http://www.fr-online.de/in_und_ausland/wirtschaft/aktuell/2215558_Geheime-Streichliste-Bahn-unter-Druck.html"

Svar:

Den ønskede vurdering ligger uden for, hvad jeg som dansk transportministerkan forventes at svare på.Jeg kan blot konstatere, at det tyske Forbundstransportministerium den 11. no-vember 2010 har offentliggjort resultaterne af en gennemgang af mulige infrastruk-turprojekter på vej- og baneområdet. Det fremgår heraf, at de samfundsøkonomi-ske gevinster ved at udbygge de tyske landanlæg er 6,7 gange højere end de sam-fundsøkonomiske udgifter ved projektet.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 5. februar 2010 af spørgsmål S 1083, minbesvarelse af 10. august 2010 af spørgsmål nr. 1422 fra Folketingets Trafikudvalgsamt min besvarelse af 25. november 2010 af spørgsmål nr. 140 fra FolketingetsTrafikudvalg.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt