Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoDok.idJ. nr.
21. december 20102010-4638
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål246 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 246:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange gange der, siden anlægsloven blevvedtaget, er sket en forøgelse af budgettet for Cityringmetroen, og gøre rede for,hvad der har været årsag til forhøjelserne, samt hvornår disse er sket."Svar:
Ifølge Lov om en Cityring blev anlægget af Cityringen angivet til ca. 17,6 mia.kr. (omregnet til 2010-priser) og tilbagebetalingstidspunktet til 2057.Anlægsbudgettet for Cityringen er blevet forøget to gange. Første gang med 0,5mia. kr. ved godkendelsen af det optimerede dispositionsforslag i marts 2009og anden gang med 3,2 mia. kr. ved afgørelsen af udbuddet af anlæg og drift afCityringen i november 2010.Metroselskabet udarbejdede som led i godkendelsen af Cityringsprojektet, derforelå i marts 2009, et optimeret dispositionsforslag. I dispositionsforslagetforetog Metroselskabet en egentlig projektering baseret på de konkrete faktiskeforhold. Arbejdet med dispositionsforslaget viste, at en række anlægsopgaverblev dyrere end det var forudsat i Udredningsrapporten fra maj 2005, der lå tilgrund for anlægsbudgettet på ca. 17,6 mia. kr.Af fordyrelser kan nævnes, at der blandt andet forventes større omkostningersom følge af vanskeligere jordbundsforhold end forventet og som følge afvanskeligere konstruktionsforhold på grund af en række konkrete lokaleanlægsforhold, samt væsentligt større omkostninger til ledningsomlægninger,til entreprenørmæssig bistand til arkæologiske udgravninger, bl.a. på AssistensKirkegård, og til ekspropriationer.Metroselskabet modtog i foråret 2010 tilbud på bådeTransportsystemkontrakten (TS-kontrakten) og Anlægskontrakten (CW-kontrakten). Tilbuddene lå prismæssigt væsentligt over det godkendteanlægsbudget for det optimerede dispositionsforslag, samlet godt 7 mia. kr.over.
Side 2/2
Tilbudspriserne på CW-kontrakterne var mere end 50 pct. over det godkendteanlægsbudget. De lå til gengæld alle på samme niveau med en indbyrdes forskelpå mindre end 10 pct. Det var endvidere karakteristisk, at tilbudspriserne på dedirekte omkostninger til stationer og tunneler ikke adskilte sig væsentligt fra detilsvarende priser i det godkendte anlægsbudget. Den afgørende forskel varrelateret til de generelle omkostninger, som bl.a. afspejler tilbudsgivernesvurdering af de risici og særlige tekniske krav til udførelsen af hensyn til miljø,berørte bygninger og omgivelserne i øvrigt, der er forbundet med projektet.På baggrund af bl.a. forhandlingerne var det Metroselskabets indtryk, at derprimært var tre forhold, der spillede en rolle for tilbudsgivernes høje priser. Fordet første synes tilbudsgivernes risikovillighed at være blevet væsentligt mindreend tidligere, og der synes at være et større fokus på risikostyring generelt.Formentligt bl.a. afledt af den nuværende krise. For det andet refererede nogleaf tilbudsgiverne til erfaringer fra lignende store anlægsarbejder i tættebyområder, hvor risiciene og følgeomkostningerne for entreprenørerne erblevet væsentligt større end forventet, bl.a. som følge af øgede krav framyndighederne, større kritisk deltagelse fra borgerne og øget politisk fokus.For det tredje fandt nogle af tilbudsgiverne, at de tekniske krav iudbudsmaterialet var for vidtgående på en række punkter. Det gjaldt bl.a. nogleaf miljøkravene og en del af kravene til den tekniske udførelse.På denne baggrund fokuserede Metroselskabet under forhandlingerne særligtpå disse forhold.Gennem optimering og tilpasning af de tekniske og juridiske krav ogindhentning af optionspriser på en række spareforslag samt gennem intensiveforhandlinger og ekstra tilbudsrunder lykkedes det herved at nedbringe densamlede kontraktsum for både TS-kontrakten og CW-kontrakten med tilsammen mere end 4 mia. kr. Den samlede pris ligger således nu ca. 2,9 mia. kr.over det godkendte anlægsbudget. På dette grundlag er det ikke vurderetsandsynligt, at en ny udbudsrunde ville kunne føre til hverken teknisk ellerøkonomisk bedre tilbud.Der er fortrinsvis to grunde til de omtalte ekstraomkostninger på 0,3 mia. kr. tilarkæologiske udgravninger mv. nemlig øgede omkostninger til blandt andetarkæologiske udgravninger og til jorddeponering.I forhold til de arkæologiske udgravninger, foretaget af arkæologerne, var der iCityringsloven et budget på 60 mio.kr. Budgettet var fastsat i samarbejde medKøbenhavns Museum, der havde foretaget et skøn over omkostningerne tilarkæologiske udgravninger. Omkostningerne var endvidere estimeret påbaggrund af erfaringerne fra de arkæologiske udgravninger i forbindelse medanlæg af den eksisterende Metro, som samlet beløb sig til 14 mio. kr. opregnettil nutidspriser.
I henhold til Museumsloven skal Kulturarvsstyrelsen godkende et afKøbenhavns Museum udarbejdet maksimumsbudget for de arkæologiskeudgravninger i forbindelse med Cityringen.Metroselskabet modtog i juni 2010 et af Kulturarvsstyrelsen godkendtmaksimumsbudget på 180 mio. kr. Anlægsbudgettet for Cityringen er som følgeheraf forhøjet med 120 mio. kr.I Udredningen om Cityringen var det forudsat, at ren jord fra stations- ogtunneludgravningerne kunne placeres i Nordhavn uden beregning. Dettebyggede på erfaringerne fra anlæg af den eksisterende Metro, hvor en betydeligdel af den rene jord fra udgravningerne kunne nyttiggøres ved etableringen afden kunstige ø og halvø til Øresundsforbindelsen. Tilsvarende var det forudsat,at den rene jord fra udgravningerne til Cityringen kunne nyttiggøres iforbindelse med udviklingen af Nordhavn. Da jorddeponeringen i denpågældende del af Nordhavn imidlertid først vil kunne nyttiggøres på et seneretidspunkt, har denne forudsætning vist sig ikke at kunne opfyldes
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt