Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
937936_0001.png
937936_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20102010 - 4586
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål237 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 237:

"Ministeren bedes kommentere henvendeles af 19. november 2010 fra PerRasmussen, Hillerød vedr. Tværvej, jf. TRU alm. del - bilag 72."

Svar:

Jeg har fået oplyst, at problemstillingen vedr. Smørum Parkvejs forlængelse,var til diskussion i forbindelse med behandlingen af lovforslaget om anlæg afFrederikssundmotorvejen i efteråret 2009.Forbindelsesvejen ved Ledøje, som udgøres af en ca. 1,5 km forlængelse afSmørum Parkvej til Ledøjetoften, anlægges for at muliggøre forbindelse mellemSmørum og Ledøje og motorvejen. Det er beregnet, at forbindelsesvejen vil fåen trafik på ca. 9.500 køretøjer pr. hverdagsdøgn til og fra motorvejen.Konsekvenserne af en udeladelse af Smørum Parkvejs forlængelse er, som detogså blev oplyst i efteråret 2009, som følger:Trafikanterne i Smørumnedre og Smørumovre vil benytte det lokalevejnet (særligt Skebjergvej) eller Frederikssundsvej til og fra Motorring4/København.Gennem Ballerup vil der køre 2.000-3.000 flere biler på Frederiks-sundsvej, og på strækningen gennem Måløv, Stenløse og Ølstykke vilder køre 500-1.500 flere biler.Trafikaflastningen på det lokale vejnet i Smørumnedre og Ballerup vilblive mindre. Eksempelvis vil der komme til at køre ca. 3.700 biler påSkebjergvej uden en tilslutning til Smørum Parkvej mod kun 1.300 bi-ler med en tilslutning til Smørum Parkvej.
Udeladelse af Smørum Parkvej vil således betyde, at trafikken fra bl.a. Smø-rumnedre og Smørumovre i langt mindre grad vil benytte den nye motorvejmed mere trafik på Frederikssundsvej og det lokale vejnet til følge.
I efteråret 2009 blev muligheden for en tilslutning af Skebjergvej til den kom-mende Tværvej vurderet som alternativ til forlængelsen af Smørum Parkvej.Der er i anlægsloven ingen tilslutninger til Tværvej. De to eksisterende vejemellem Smørumovre og Smørumnedre føres begge over Tværvej.Trafikberegninger viste, at givet den omvejskørsel, det medfører, at trafikan-terne skal køre via Skebjergvej til Tværvej i stedet for ned til tilslutningen i for-længelse af Smørum Parkvej, er det kun en mindre del af trafikanterne, der vilvælge at benytte den alternative tilslutning ved Skebjergvej.Vejdirektoratet vurderede derfor, at selvom en løsning med en ny tilslutning tilTværvej ved Skebjergvej givetvis kan flytte trafikken på vejene i området noget,vil også denne løsning medføre en mindre aflastning af Frederikssundsvej ogmere trafik på det lokale vejnet i såvel Smørumnedre som i Ballerup end enløsning med forlængelse af Smørum Parkvej.Jeg har selvfølgelig forståelse for Smørum Golfcenters ærgrelse over, at forbin-delsesvejen bliver en realitet med de gener for golfbanen, landskabet og natu-ren, den kommer til at medføre.I forbindelse med anlæg af motorvejen og Smørum Parkvejs forlængelse etable-res en række afværgeforanstaltninger, der skal mindske påvirkningerne af na-turen samt den gene, som forbindelsesvejen vil påføre golfbanen. Eksempelvislaves en faunapassage ved underføring af Grønsø Å, som indrettes til at kunnebenyttes af golfspillere. Nærmere oplysninger herom kan findes i Vejdirektora-tets VVM-redegørelses sammenfattende rapport samt miljøvurdering fra 2002,der findes på www.vejdirektoratet.dk.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt