Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20102010-4563
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål219 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 219
"Ministeren bedes redegøre for hvilke stigninger, der er sket i anlægsbudgettetfor OPP-projektet Kliplev-Sønderborg fra den indledende planlægning og fremtil i dag, hvor projektet er igangsat. Hvornår er budgetstigningerne sket, oghvad har forårsaget dem?"Svar:
Staten har i begyndelsen af 2006 overtaget projektet fra det daværende Sønder-jyllands Amt. Sønderjyllands Amt beregnede et anlægsoverslag på ca. 1,1 mia.kr. (prisniveau FL2006).Anlægsoverslaget var lavet efter de principper, som amtet anvendte i deresbudgetlægning af anlægsprojekter. I forbindelse med overtagelsen af projektetforetog Vejdirektoratet en konsolidering af projektet, og projektbevillingen foranlægsdelen blev fastsat til ca. 1,5 mia. kr. (prisniveau FL2006).Efterfølgende er projektbevillingen ændret dels som følge af fremskrivning tilnye prisniveauer, dels at der for anlægsprojekter ved aktstykke nr. 16 af 24. ok-tober 2006 er indført nye budgetteringsprincipper.Det fremgår af aktstykke 84 af 21. januar 2010, at KMGs samlede tilbud på an-læg og efterfølgende 26 års drift af motorvejen Kliplev-Sønderborg er 70 mio.kr. lavere end den skønnede udgift forbundet med en traditionel totalentreprisemed efterfølgende drift. Det fremgår endvidere af aktstykket, at det samledetilbud fra KMG medfører en reduktion på 208 mio. kr. i forhold til den totalud-gift, projektet var optaget med på finansloven for 2010.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt