Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Talepunkter til brug i Trafikudvalget:Rådsmødet d. 2. december 2010Jeg skal hermed orientere om dagsordenfor rådsmødet for EU’stransportministre, der finder sted den 2.december 2010.Der er i alt fem sager på dagsordenen ogjeg vil i morgen forelægge dem alle forEuropaudvalget til orientering.Oprettelse af etfælles europæiskjernbaneområde
Den første sag jeg vil orientere om erKommissionens direktivforslag omoprettelse af et fælles europæiskjernbaneområde.Sagen er sat på dagsordenen tilFremskridtsrapport/politisk drøftelse.Forslaget er en omarbejdning af denførste jernbanepakke, der blev vedtaget i2000 og trådte i kraft i 2003.Med det nuværende forslag ønskerKommissionen at samle direktiverneomfattet af første jernbanepakke til étdirektiv og generelt forenkle, præcisereog modernisere de nuværende regler.
Side 2/2
Derudover foreslår Kommissionen enrække nye regler, som skal afhjælpeproblemer, der hæmmer udviklingen afjernbanesektoren og dens evne til atkonkurrere med andre transportformer.Overordnet er Kommissionensmålsætning med direktivet at bidrage til,at der skabes et egentligt indre markedfor jernbanesektoren.Regeringen er generelt positiv over forforslaget om en sammenskrivning af denuværende direktiver under førstejernbanepakke til ét direktiv, ligesomregeringen er positivt indstillet i forholdtil de dele af forslaget, der vedrørerforenkling, præcisering ogmodernisering.Regeringen må dog konstatere, at mangeaf Kommissionens forslag til nye reglerikke kan forventes på effektiv måde atadressere de problemer, som der er i dendanske og europæiske jernbanesektor.
Side 3/3
Regeringen er af den opfattelse, at en delaf de nye tiltag vil føre til en yderligerebureaukratisering og overregulering afjernbanesektoren uden væsentlig effektpå passagertal eller gods.På det overordnende niveau vilregeringen forsøge at ændre forslaget, sådet sikrer at der sker en reel forenklingog modernisering af reglerne - og ikke enyderligere bureaukratisering.Regeringen mener desuden, at fokus fordirektivforslaget i langt højere grad ogmere direkte skal være at tiltrække flerepassagerer og mere gods til jernbanen.På det mere detaljerede niveau, er det pånuværende stadie regeringens opfattelse,at reglerne om adgang tiljernbanerelaterede tjenesteydelser ikkeskal formuleres, så de hæmmerjernbanevirksomhedernes interesse i atinvestere i servicefaciliteter.Regeringen vil derudover argumenterefor at forslaget om en ”udviklingsstrategifor jernbaneinfrastrukturen” skal kunne
Side 4/4
indpasses i et dansk system med årligefinanslove og flerårige politiske aftaler.Regeringen holdning er desuden, atKommissionens overvågning afjernbanemarkedet ikke må medføre enuforholdsmæssig stor administrativbyrde for aktørerne i sektoren.Regeringen mener, at tilsynsorganet ikkei væsentligt omfang skal tillæggesudvidede opgaver og kompetencer – ognavnlig ikke ”policy”-betonede opgaver.Endeligt er det regeringens opfattelse, atanvendelsen af delegerede retsakter skalbegrænses mest muligt og i hvert faldikke kommer til at omfatte 1)kontraktmæssige aftaler mellemkompetente myndigheder oginfrastrukturforvaltere og 2) kravvedrørende omkostninger og udgifter iforbindelse medjernbaneinfrastrukturen.Det er en meget omfattende sag, ogforhandlingerne er kun i sin indledendefase.
Side 5/5
Det er således en sag, som jeg forventerat skulle orientere om op til flere gange iden kommende tid.Betingelser foradgang tilstatsreguleredetjenester underdet globalesatelitnavigationsystem GALILEO
Den næste sag på dagsorden -dagsordenspunkt 2 – drejer sig ombetingelser for adgang til statsreguleredetjenester under det globalesatellitnavigationssystem GALILEO.GALILEO-programmet er som bekendtdet fælles europæisksatellitnavigationssystem, der er underudvikling og som skal indeholde 30satellitter og et antal jord-stationer.Formandskabet har sat sagen pådagsorden til ”Fremskridtsrapport”.Sagen drejer sig om de ”statsreguleredetjenester”, som GALILEO skal tilbyde tilanvendelser, der kræver meget robusteog krypterede signaler.Der er stadig mange uafklarede forholdom sagen, men regeringen har støttetfastlæggelsen af fælles
Side 6/6
minimumsbetingelser for forvaltning afog kontrol med de brugere, derautoriseres til anvendelse af tjenesten,og af de virksomheder, der producerermodtagere til brug for tjenesten.Derudover finder regeringen, at der erbehov for at få skabt klarhed over, hvilketekniske løsninger tjenesten vil giveadgang til, hvilke risici der er forbundetmed anvendelse af tjenesten og hvilkeøkonomiske konsekvenser der vil væreforbundet med brug af systemet. Altdette skal desuden ses i lyset af atdriftsomkostningerne skal afholdes afbrugerne på et ikke-kommercieltgrundlag.Det er frivilligt for medlemslandene omde vil gøre brug af de offentlige tjenester.Fra dansk side vil man først kunne tagestilling til, om man vil gøre brug af disse,når det står klart hvilke tjenester, derudbydes, og hvad de økonomiske vilkårer.
Side 7/7
Handlingsplanfortrafiksikkerhed2010-2020
Den næste sag på dagsordenen vedrørertrafiksikkerhed.Kommissionen præsenterede den 20.juli en handlingsplan om trafiksikkerhed2010-2020 og det belgiskeformandskabet har nu fremlagt et sætrådskonklusioner til vedtagelse.Rådskonklusionerne tilslutter sigoverordnet Kommissionenshandlingsplan og målsætningen om, athalvere antallet af trafikdræbte i EUfrem mod 2020.Udkastet til rådskonklusionerne betonerbl.a.:-At trafiksikkerhed bør integreres påtværs af politikområder.-At man bør fokusere påtrafikanternes adfærd ognødvendigheden af oplysning oguddannelse.-At man bør fokusere særligt påsårbare trafikanters trafiksikkerhed.-At man bør udvikle en fællesdefinition af tilskadekomne mhp. at
Side 8/8
-
forbedre kendskabet til omfanget afulykker.At man bør øge integration af ITS ogandre teknologiske løsninger tilfordel for trafiksikkerheden.
Regeringen er generelt positiv overforinitiativer der bidrager tiltrafiksikkerheden og udkastet tilrådskonklusioner.Regeringen er således også positivoverfor, at der på udvalgte områdergennemføres europæisk regulering iforhold til trafiksikkerheden. Dette ersærligt relevant for krav til køretøjer ogudviklingen af fælles standarder forsikkerhedsudstyr.Regeringen er enig med Kommissioneni, at tiltag på trafiksikkerhedsområdetbør gennemføres på det mesthensigtsmæssige niveau. Det erRegeringens opfattelse, attrafiksikkerhed i den forbindelseovervejende er et national anliggende.
Side 9/9
Dette har været regeringens indgang tilforhandlingerne områdskonklusionerne.Der er fortsat visse udeståender, men deter min forventning, at der på rådsmødetvil kunne blive enighed om et sætkonklusioner.Foranstaltningerforflysikkerheden
Som den fjerde sag på dagsordenen vilKommissionen og Formandskabetinformere om overvejelser vedrørendesikkerhedsforanstaltninger for luftfragt.I slutningen af oktober identificeredemyndigheder i London og Dubai i totilfælde sprænganordninger ifragtpakker undervejs fra Yemen tilUSA.I forlængelse heraf har Kommissionenog Formandskabet taget initiativ til enindledende undersøgelse afmulighederne for en fælles europæisktilgang til sikkerheden med luftfragt.
Side 10/10
På rådsmødet forventes det, at man vilpræsentere de foreløbige resultater afdette arbejde.Fra dansk side ser man alvorligt på denkonkrete sag og ser frem tilorienteringen fra Kommissionen ogFormandskabet.Beslutning omplaceringen afGALILEO-agenturet
Endeligt forventes det, at vi, som sidstedagsordenspunkt, skal træffe beslutningom placeringen af GALILEO-agenturet.Agenturets opgaver består blandt andet iat varetage sikkerhedsgodkendelser,forestå driften af et sikkerhedscentersamt bidrage til markedsføringen afGALILEO-systemet.Fristen for, at medlemslandene kanmelde deres kandidatur er endnu ikkeudløbet og vi kender således ikke detendelige kandidatfelt.Fra dansk side har vi ikke stærkesynspunkter på hvor agenturet børplaceres. Regeringen har dog overordnetden politik, at vi støtter nye
Side 11/11
medlemslande i den slags spørgsmål ogdet gør sig fortsat gældende.Fra dansk side er vi overordnetindstillede på, at støtte den løsning derkan opnås enighed om.TAK