Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
951927_0001.png
951927_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
3. februar 20112010-4437
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål197 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål 197:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke økonomiske gevinster DSB henholdsvisMovia får ud af at vise tv-reklamer i S-tog henholdsvis busser i Københavnsom-rådet.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Movia.DSB oplyser, at indtægterne fra tv-reklamerne blandt andet finansierer skær-mene i S-togene, som viser servicemeddelelser og anden relevant information,herunder løbende opdateret information om driften på samtlige S-togslinjer.Servicetilbuddene på skærmene i S-togene udvikles stadig og DSB-S-tog for-venter primo 2011, at trafikinformationen på infoskærmene udvides med tra-fikinformation om korrespondancer, inden ankomst til udvalgte stationer, såkunderne lettere kan planlægge deres videre rejse.DSB kan af konkurrencemæssige hensyn ikke oplyse de nærmere økonomiskeforhold vedrørende reklamer på skærmene i S-tog.Movia oplyser, at de ingen direkte økonomisk gevinst har af, at der på 4 buslin-jer (3A, 4A, 5A og 330E) vises reklamer på skærme i busserne. De direkte øko-nomiske mellemværender er mellem busoperatørerne og reklameselskaberne.Movias del er, at Movia har adgang til at bruge mediet i et aftalt omfang til atbringe trafikinformation og produktinformation til buspassagererne. Produkt-informationen kan eksempelvis være information om aktuelle kampagner ibustrafikken. Movia har ikke kendskab til de kommercielle aftaler mellem ope-ratør og reklameselskab.Man kan på samme måde som for de almindelige reklamemedier på busser, detvil sige reklamer uden på busserne og hængeskilte og opslag i busserne, sige, atoperatørernes økonomiske gevinst ved at sælge reklamepladser må formodes at
indgå i operatørernes kalkulation af tilbud, når Movia udbyder buslinjer i licita-tion.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt