Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
935061_0001.png
935061_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. december 20102010 - 4436
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål196 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 196:

"Ministeren bedes kommentere den præsentation, som en deputation fra GrøntRåd og en gruppe kolonihaveejere i Ballerup gav udvalget i forbindelse med etforetræde for udvalget den 11. november 2010, jf. TRU alm. del – bilag 56.Herunder, hvordan den regionale cykelrute fra Klampenborg mod Ishøj Strandskal kunne passere motorvejen samt de øvrige forslag, der fremgår af præsenta-tionen"

Svar:

Jeg har forelagt præsentationen fra Grønt Råd og kolonihaveejerne for Vejdi-rektoratet, der har oplyst mig følgende:Linjeføringens forløb, der er beskrevet i anlægsloven, er på strækningen be-stemt ud fra, at motorvejen dels skal ramme det eksisterende motorvejskrydsmellem Frederikssundmotorvejens 1. etape og Motorring 4, dels skal at undgåat berøre den fredede Harrestrup Mose, der er beliggende umiddelbart syd forlinjeføringen. Linjeføringen er endvidere fastlagt under hensyntagen til, at derskal være en vis afstand til boligbebyggelserne i Ledøje og naturinteresserneved Vejle Å og bebyggelserne i Hove længere mod vest.Det er af disse grunde ikke hensigtsmæssigt at anlægge motorvejen med et ret-linet forløb syd for kolonihaverne, sådan som det er foreslået. Et sådant forløbvil betyde, at motorvejen ville få et for snævert kurveforløb længere mod vest.Muligheden for en mindre justering i sydgående retning kan eventuelt under-søges nærmere.Fsva. forslaget om en stiforbindelse på tværs af motorvejen fra kolonihavernetil Vestskoven, oplyser Vejdirektoratet, at en ny stiforbindelse vurderes at villekoste ca. 10 mio. kr. Beløbet indgår ikke i den afsatte bevilling.Det bemærkes i den forbindelse, at der vil være adgang til Vestskoven enten viaHold-an Vej eller via Ledøjetoften, som begge føres over motorvejen, og at denpågældende sti (og cykelrute mellem Klampenborg og Ishøj Strand) ihenhold
til regionplanerne er planlagt at skulle føres øst-vestgående parallelt med Frede-rikssundmotorvejen og over en af de nuværende forbindelser.Vejdirektoratet vil imidlertid i forbindelse med den videre detaljering af motorvejs-projektet sammen med Ballerup og Egedal Kommuner undersøge de tekniske ogøkonomiske muligheder for at etablere en stiforbindelse på det pågældende sted.
Side 2/2
Med hensyn til forslagene om forlængelse af støjvold og anvendelse af områdetmellem motorvejen og kolonihaverne oplyser Vejdirektoratet, at der allerede eren dialog med blandt andet kolonihaveforeningerne og Grønt Råd. Vejdirekto-ratet har inviteret repræsentanter for grundejerforeninger, kolonihaveforenin-ger og Grønt Råd til at deltage i et naboforum, hvor en række af de ovenfornævnte problemstillinger drøftes.I det omfang der er mulighed for det, vil støjvolden syd for kolonihaveområdet iBallerup blive forlænget, eventuelt med anvendelse af overskudsjorden fra vej-projektet.Jeg kan desuden oplyse, at projektet er henvist til behandling ved ekspropriati-onskommissionen. Den 6. og 7. december 2010 er der afholdt linjebesigtigel-sesforretning med henblik på at bedømme projektet, herunder den endeligelinjeføring på etapen fra Motorring 4 til Tværvej.Ekspropriationskommissionen tager de indsigelser og forslag, som de frem-mødte har haft vedr. forhold, der vedrører ekspropriation med i overvejelserne,inden den endelige linjeføring godkendes. Kolonihaveejernes præsentation ogTrafikudvalgets henvendelse er i den forbindelse videresendt til Ekspropriati-onskommissionen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt