Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. november 20102010-4409
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål188 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 188:
"Hvorfor udsender Banedanmark notatet "Samfundsøkonomiske vurdering aflukning af usikrede overkørsler" (TRU alm. del - svar på spm. nr. 1319 af 22.juni 2010), når der udelades væsentlige faktorer i den samfundsøkonomiskevurdering? - nemlig:- sparede vedligeholdelsesomkostninger som følge af lukninger af overkørsler,- øgede vedligeholdelsesomkostninger som følge af erstatningsanlæg,- øget omvejskørsel for brugerne af de usikrede overkørsler,- evt. øget risiko som følge af etablering af nye sikrede overkørsler,- reduceret risiko pga. de overkørsler, der i dag kun er sikret med advarselsan-læg suppleret med bomme,- værdien af det forbedrede arbejdsmiljø for lokoførere, og som kan måles iform af et lavere sygefravær og en reduktion af den stress, der opstår i forbin-delse med påkørselsulykker eller nær-ved-hændelser."
Svar:
I notatet gøres der opmærksom på, at informationer vedrørende costs og bene-fits i forbindelse med lukning af usikrede overkørsler er sparsomme, og at re-sultatet således kun kan tages som en indikation af den samfundsøkonomiskenytte af lukning af de usikrede overkørsler.
Som det ligeledes fremgår af notatet, er der i beregningen set bort fra en rækkeforhold. Det er gjort, fordi der ikke findes tilstrækkelig information om entenmængder eller værdisætning af de pågældende forhold.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt