Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
919883_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. november 20102010-4409
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål187 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 187:

"Hvad er årsagen til, at der i notatet "Samfundsøkonomiske vurdering af luk-ning af usikrede overkørsler" (TRU alm. del - svar på spm. nr. 1319 af 22. juni2010) ikke er medtaget en samfundsøkonomisk vurdering af den betydning, detvil have at nedlægge og sikre overkørslerne som en vigtig forudsætning for atøge strækningshastigheden?"

Svar:

Svaret på TRU 1319 omhandler alene en samfundsøkonomisk vurdering af luk-ning af usikrede overkørsler, og ikke en eventuel forøgelse af strækningshastig-heden på baner med usikrede overkørsler. Da lukning af usikrede overkørslerikke i sig selv medfører øget strækningshastighed, og deraf følgende kortererejsetid, så der er ingen rejsetidsgevinster, der kan medregnes som følge af atlukke de usikrede overkørsler.Rejsetidsgevinsterne vil rettelig tilfalde et eventuelt fremtidigt hastighedsop-graderingsprojekt, da det vil være som følge af den højere hastighed, at gevin-sterne opnås. Lukningen af de usikrede overkørsler vil betyde, at det vil værebilligere at gennemføre en eventuel fremtidig hastighedsopgradering og vildermed øge den samfundsøkonomiske rentabilitet af en sådan investering.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt