Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
938672_0001.png
938672_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. december 20102010-4377
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål184 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 184:

"Ministeren bedes kommentere de forhold på jernbanestrækningen Roskilde-Kalundborg, som beskrives i vedhæftede henvendelse fra Tom Juul Andersen.Herunder bedes ministeren oplyse:– Hvad mener ministeren om det beskrevne billetsamarbejde mellem DSB ogMovia - herunder de vilkår passagererne stilles overfor m.h.t. at skulle skyndesig ud af toget i Holbæk for at stemple billet og til stadighed at skulle diskuteregyldigheden af rejsehjemmelen med togpersonalet?– Virker det hensigtsmæssigt at forbeholde en stor del af togets sæder til 1.klasse, samtidig med at der er en meget stor prisforskel mellem 1. og 2.klasse, således 1. klassesæderne kun benyttes i begrænset omfang og en væsent-lig del af togets sæder dermed står tomme?"

Svar:

Jeg vil give spørgeren og Tom Juul Andersen helt ret i, at det langt fra er hen-sigtsmæssigt at skulle stå ud af toget og stemple billetten undervejs på sin rejsepå grund af den takststruktur, som vi har i Danmark.Den nuværende takststruktur indebærer et stort antal takstsystemer i Dan-mark, hvilket er uhensigtsmæssigt for passagerer, der – som Tom Juul Ander-sen – ind i mellem skal rejse videre i et lokalområde. Dette er tilfældet med denrejse, som Tom Juul Andersen beskriver, da takstkompetencen på strækningenmellem Roskilde og Kalundborg er delt mellem DSB og Movia.Indførelsen af det nye elektroniske rejsekort vil netop løse dette problem, dader med rejsekortet vil være ét fælles billetmedie i den kollektive trafik.På Tom Juul Andersens rejse mellem Roskilde og Kalundborg, kan han, for denrejse han beskriver, med fordel allerede nu benytte sig af rejsekortet. Ved be-nyttelse af rejsekortet på strækningen mellem Roskilde og Kalundborg skal hanblot tjekke ind med sit kort i Roskilde og tjekke ud igen i Holbæk eller Kalund-borg alt efter rejsemål. Dermed behøver han ikke tænke over billetter, klippe-
kort eller zoner på sin rejse. Det er endvidere muligt at tilvælge et rejsekort, dergiver adgang til rejser på 1. klasse.Hvad angår den sidste del af spørgsmålet, er det mit indtryk, at det i mange toger en forholdsvis lille del af pladserne, der er beregnet til rejsende på 1. klasse.Sæderne på 1. klasse er forbeholdt rejsende på 1. klasse medmindre materielsi-tuationen gør, at alt for mange passagerer står op. DSB er i kontrakten forplig-tet til at sikre, at der udbydes nok siddepladser til passagerer med standardbil-letter. Men i en situation med manglende siddepladskapacitet er der ikke nogetkontraktligt til hinder for, at DSB tillader, at siddepladsudbuddet på 1. klassekan benyttes af standardpassagerer.Rejser på 1. klasse synes jeg generelt er et produkt, der er med til at tiltrækkependlere ved at give denne gruppe mulighed for at vælge en service med størrekomfort og ro på deres rejse.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt