Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1024201_0001.png
1024201_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. august 20112011-2625
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. juli 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1758(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Bjarne Laustsen (S).

Spørgsmål nr. 1758:

”Ministeren bedes kommentere følgende to artikler om ulykke med enparaglider i sommeren 2010http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c3623207%2c5%2c3&count=1&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter oghttp://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875/28/3624698/4/l%E6s%20artikel.I den forbindelse bedes ministeren redegøre for om det er muligt at indførekrav om et duelighedstegn/certifikat til udøverne både national og evt. ogsåinternational og om det er muligt at indføre egentlige zoner, hvor der kan givestilladelse til paragliding?”

Svar:

Paragliding i Danmark er reguleret i henhold til Bestemmelser for Civil Luftfart(BL 9-5, Bestemmelser om dragefly og glideskærme), udstedt afTrafikstyrelsen.Det fremgår af reglerne, at flyvning kun må foretages af personer, der er underuddannelse i en landsdækkende forening eller virksomhed, der er godkendt afTrafikstyrelsen, og af personer der har dokumentation for at have gennemgåetden uddannelse, der er krævet. Den godkendte uddannelse er i øvrigt baseretpå det uddannelsessystem, der er udarbejdet af den internationaleluftsportsorganisation FAI (Fédération Aéronautique Internationale).Såfremt en udenlandsk paraglider flyver i Danmark, skal denne til enhver tidkunne dokumentere at have gennemgået en tilsvarende uddannelse ihjemlandet.Der er således allerede i det eksisterende regelsæt krav om uddannelse for atmåtte flyve paragliding i Danmark. Det er Dansk Hanggliding og ParaglidingUnion (DHPU), som af Trafikstyrelsen har fået uddelegeret ansvaret til atforestå uddannelsen, herunder at udstede certifikater til de personer, der hargennemgået uddannelsen.Det fremgår også af BL 9-5, hvilke regler der skal følges for at måtte flyve iDanmark, herunder at flyvning hverken ved start, under flyvning eller i
forbindelse med landing må ske over tættere bebyggede områder, herundersommerhusområder, beboede campingpladser samt områder hvor et størreantal mennesker er samlet i fri luft. Hvis disse regler overtrædes, vil der væretale om bødestraf.Der foreligger således klare regler på området, og jeg mener ikke, at det erhensigtsmæssigt at indføre yderligere restriktioner på området, herunder reglerom særlige zoner for paragliding.Jeg ved, at DHPU gør et større flyvesikkerhedsarbejde for at informereomkring forholdene ved flyvning i Danmark til søsterorganisationerne inabolandene og bl.a. gennem udarbejdelse af informationsfoldere rettet modparagliderturister.Det er naturligvis tragisk, når der sker en ulykke i forbindelse medluftsportsaktiviteter som tilfældet var i sommeren 2010, og det er også heltcentralt, at disse aktiviteter udøves på sikker vis og uden, at det er hverken tilfare eller gene for omgivelserne. Det er også derfor, at der er fastsat regler forudøvelsen af paragliding og hanggliding, og unionerne gør som nævnt et stortarbejde for at informere om reglerne, også til udenlandske sportsudøvere.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt