Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Talepapir til brug ved åbent samråd i TRU omrejsekort 2. november 2010Spørgsmål G:”Med henvisning til den seneste tids artikler i dagbladetIngeniøren (f.eks. "Ny kæmperegning gør rejsekort til den næsteIC4-skandale" fra 10. september, "Pendlerne får rejsekortet sidst"fra 11. september og "Rejsekort farer vild i mylderet af dansketakstzoner" fra 11. september) bedes ministeren redegøre for denaktuelle status og fremtidsudsigterne for Rejsekortet. Herunderønskes det oplyst, hvornår rejsekortet kan forventes at være idrift, og om det vil kunne anvendes i hele landet, i alle typerkollektiv transport og af alle typer rejsende, uanset om man erpendler eller lejlighedsvis rejsende. Desuden ønskes det oplyst,hvilke økonomiske konsekvenser det har for ejerne, at rejsekortetigen er udskudt.””Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan gå til, atindførelsen af det nye rejsekort nu truer med at belaste denkollektive trafik med ekstra udgifter på 150 mio. kr. om året ogoplyse, hvorfor Folketingets Trafikudvalg ikke er blevet orienteretom denne udvikling.”
Spørgsmål H:
Svar på spørgsmål G og H:Formålet med rejsekortet er at erstattede nuværende billetsystemer med etmere moderne og fleksibelt system, somvil gøre brugen af kollektivetransportmidler mere attraktiv forkunderne.
Side 2/2
Derudover har flere trafikselskaber i dekommende år i alle tilfælde behov for atreinvestere i forbindelse med nedslidtbilletudstyr.Jeg er blevet stillet 2 spørgsmål.Det første spørgsmål går på den aktuellestatus og fremtidsudsigterne forrejsekortet.Det andet spørgsmål handler om,hvorfor Folketingets Trafikudvalg ikke erblevet orienteret om højere driftsudgifterpå 150 mio. kr. om året ved indførelsenaf rejsekortet.Lad mig starte med det sidste spørgsmålførst.
Side 3/3
Det er trafikselskaberne, der harbesluttet at igangsætterejsekortprojektet. Selskaberne er derfornaturligvis vidende om, hvad rejsekortetkoster i anskaffelse og drift.Trafikselskabernes fælles organisation –Trafikselskaberne i Danmark –udarbejdede i foråret 2010 et notat tilbrug for økonomiforhandlingerne.I notatet skønnes det, at omkostningerneved at indføre rejsekortet er på 150 mio.kr. ekstra årligt i årene 2011- 2026 for deregionale trafikselskaber under ét.Notatet blevikkebragt op af KL ogDanske Regioner iøkonomiforhandlingerne.
Side 4/4
De 150 mio. kr. dækker hovedsageligtover afskrivning og forrentning af et heltnyt betalingssystem for den kollektivetrafik – rejsekortet.Rejsekortet erstatter et udslidt ogafskrevet billetsystem, og er derfor enreinvestering.Sammenligningen mellem eksisterendeog nye driftsudgifter svarer til, at mansammenligner kørselsomkostningernefor en gammel afbetalt bil medkørselsomkostningerne på en helt ny bilinklusivmånedlige afdrag på bilen.Her vil den nye bil pga. afdragene væredyrest, selv hvis den kører længere påliteren.
Side 5/5
Sammenligningen mellem de to tal fordriftsudgifter giver derfor ikke mening.Trafikselskaberne har – både over formig på et møde den 11. oktober og ipressen – da også blankt erkendt, at derudelukkende var tale om et stunt for athive penge ud af statskassen.Trafikselskaberne har naturligvisindregnet driftsudgifter til rejsekortet ibudgetterne.At gøre andet ville være uansvarligt.Trafikselskaberne har i mange været klarover, at der er behov for at forny deteksisterende nedslidtebilletteringsmateriel.
Side 6/6
Et velfungerende billetteringssystem erjo en forudsætning for at kunne sælgebilletter, og billetindtægter udgør altsårundt regnet halvdelen af den kollektivetrafiks indtægter.Tilbage til det første spørgsmål om denaktuelle status for rejsekortet.Konsulentvirksomheden Gartner har påopdrag fra mig gennemgåetrejsekortprojektet.Gennemgangen har haft til formål atbelyse, om det er sandsynligt, atrejsekortprojektet kan levere etvelfungerende, landsdækkendeelektronisk rejsekort inden udgangen af2012.
Side 7/7
Jeg har i går oversendt et resume afgennemgangen til Folketinget.Gartner konkluderer, at derkanudrulleset landsdækkende rejsekort frem til2012.Rejsekortet vil i starten ikke leve op tilalle krav og funktioner, somtrafikselskaberne har stillet til kortet.Den aftalte løsning kan udrulles fremmod 2014.Jeg vil lige nævne de vigtigste forskellemellem den version, der kan udrullesfrem til 2012 – baseret på version 4.1.3 –og den aftalte slutversion – version 5.
Side 8/8
Den væsentligste forskel for kunderneer, at version 4.1.3 ikke indeholder etfastprisprodukt.Periodekortkunder må derfor fortsættemed de nuværende månedskort, frem tilversion 5 er klar.Hertil kommer manglende mulighederfor anvendelse af flere betalingskortudover dankortet og brugen af NemID.Det er vigtigt her at understrege, at disseelementer ikke er nødvendige for atrejsekortet kan fungere tilfredsstillende.Der er kun tale om fraværet af mereavancerede services.For trafikselskaberne er de størstebegrænsninger ved version 4.1.3, at
Side 9/9
versionen fordrer en række manuelleprocedurer af administrativ art.Det er tilfældet ved bortkomne kort,økonomiske afstemninger og lignende –hvilket også berører kundebetjeningen.De manuelle procedurer, der er knyttettil version 4.1.3, vil medføre en ekstraøkonomisk byrde for Rejsekort A/S ogtrafikselskaberne, indtil version 5 erklar.Denne byrde kan dog begrænses vedikke at udbyde et serviceniveau, derdårligt understøttes af version 4.1.3.Forskellene mellem version 4.1.3 ogversion 5 er oplistet i resumeet afGartners gennemgang af projektet.
Side 10/10
Det er vigtigt at understrege et afgørendeforhold. Selv om version 4.1.3 ikkeindeholder alle stillede krav ogfunktioner, så fungerer den kundevendtedel af systemet efter hensigten.Ind- og ud-checkning samtprisberegningen fungerer korrekt,hvilket naturligvis er en forudsætningfor at udrulle systemet.Gartner oplister en række betingelser,der skal være opfyldt for at kunneudrulle et landsdækkende rejsekort fremtil 2012.Betingelserne knytter sig til bådeRejsekort A/S og leverandøren East-West.
Side 11/11
I det eksisterende aftalegrundlag skalden landsdækkende udrulning ske påversion 5.En helt afgørende forudsætning erderfor, at der indgås en tillægsaftale medEast-West om at anvende version 4.1.3til landsdækkende udrulning.Rejsekort A/S’ forhandlinger med East-West har indtil videre ikke ført til enaftale om håndteringen af de senesteforsinkelser i projektet. Det er derforfortsat det eksisterende aftalegrundlaginkl. tillægsaftaler, der er gældende.Dette aftalegrundlag indeholder ensåkaldt katapult – en mulighed forophævelse af kontrakten.
Side 12/12
Katapulten kan kaldes i december 2010,såfremt East-West ikke leverer i henholdtil kontrakten.Det kan blive aktuelt at benyttemuligheden for at ophæve kontrakten,hvis forhandlingerne ikke fører til detnødvendige aftalegrundlag for atfortsætte udrulningen af rejsekortet.Forsinkelserne af rejsekortprojektetpåvirker Rejsekortselskabets og ejernesøkonomi.Rejsekort A/S oplyser, at prisen foranskaffelse, installation og efterfølgendedrift og vedligeholdelse afrejsekortsystemet ikke er blevet dyrere iforhold til den kontrakt, der blev indgåeti 2005.
Side 13/13
Tværtimod har leverandøren måttet givetrafikselskaberne og Rejsekort A/Svæsentlige kompensationsbetalingersamt en række gratis ydelser, som ikkeoprindelig indgik i kontrakten.Forsinkelsen af rejsekortet medfører dogvæsentlige meromkostninger. Dels forRejsekort A/S, dels for trafikselskaberne,da der går længere tid, inden systemet eri drift.Rejsekort A/S er således forudsatfinansieret af såkaldte ”klikafgifter” fratrafikselskaberne, som kommer senereend forventet.I orientering til Trafikudvalget ogFinansudvalget af 25. maj 2010 fremgik,at Rejsekort A/S har behov for
Side 14/14
kapitalindskud fra ejerne på et trecifretmillionbeløb.Endvidere fremgik det, at sagenforventes forelagt på aktstykke eftersommerferien.SKAT har imidlertid besluttet, atRejsekort A/S kan være momspligtigt.Dette betyder, at selskabet på kort sigtfår tilbageført et betydeligt beløb i formaf afløftning af moms.Rejsekort A/S’ likviditet er såledesforbedret på kort sigt, og behovet forkapitalindskud opstår derfor først primo2011.
Side 15/15
Derudover betyder forsinkelserne, attrafikselskaberne har omkostninger tilprojektorganisation i længere tid endoprindeligt forventet.Vil rejsekortet kunne anvendes i helelandet i alle typer kollektiv trafik?Rejsekortet vil kunne anvendes i denstatslige togtrafik i hele landet samt detrafikselskaber, der har tilsluttet sig.Rejsekortet vil først kunne anvendes hosFynbus, Midttrafik og BAT på Bornholm,når selskaberne har tilsluttet sig.Jeg kan da godt forstå, at selskabernetøver set i lyset af forsinkelserne. Jegforventer dog, at selskaberne tilsluttersig, når der kommer rigtig gang iudrulningen af rejsekortet.
Side 16/16
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg finderudviklingen i rejsekortprojektet rigtigtræls for nu at sige det på jysk.Det er en ringe trøst, atrejsekortprojekter i andre lande også haroplevet massive forsinkelser.Nu handler det om at læse Gartnersanbefalinger nøje og sikre de bedstmulige rammer for rejsekortets videreudrulning.Jeg ved, at ejerne er meget enige iGartners anbefalinger om at styrkeRejsekort A/S.Meget afhænger dog af East-West. Deter helt afgørende, at East-West nu
Side 17/17
forpligter sig til at rulle version 4.1.3 udinden udgangen af 2012.Ellers kan det blive nødvendigt at gørebrug af kontraktens såkaldte "katapult"og opsige samarbejdet. Yderligereforsinkelse af Rejsekortet er ikke enmulighed.