Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1022824_0001.png
1022824_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
08.08.20111624822011-2547
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. juli 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1694(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Simon Emil Ammitzbøll (LA).

Spørgsmål nr. 1694:

"Vil ministeren oplyse, hvor mange biler, der bliver henholdvis godkendt, be-tinget godkendt og afvist ved både 4- og 6-årssyn samt oplyse, om der i stati-stikken over biler med fejl er inkluderet biler, der bliver betinget godkendt?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:”I 2010 blev der gennemført godt 190.000 syn af biler, der var 4 år gamle, oggodt 135.000 syn af biler, der var 6 år gamle.Af årgang 2006 (4 år gamle) blev ca. 70 % godkendt, ca. 23 % blev betingetgodkendt, mens de sidste 7 % fik en anden synsafgørelse (omsyn eller ikke god-kendt).Af årgang 2004 (6 år gamle) blev ca. 64 % godkendt, 24 % blev betinget god-kendt, og ca. 12 % fik omsyn eller blev ikke godkendt.Som forventet findes der altså flere fejl på 6 år gamle biler end på 4 år gamle bi-ler.De samme oplysninger for første halvdel af 2011 viser den samme fordeling forbilårgangene 2007 og 2005 (4 henholdsvis 6 år gamle).Til den sidste del af spørgsmålet kan oplyses, at synsresultatet ”betinget god-kendt” betyder, at der ved syn af bilen er fundet en eller flere mindre betydendefejl eller mangler, men de er af en sådan karakter, at bilen ikke skal til omsyn.Alle biler med afgørelsen ”betinget godkendt” har dermed mindre væsentligefejl. Afgørelsen/synsresultatet ”betinget godkendt” anvendes typisk ved fejl,som den enkelte bilejer/kørekortindehaver selv bør være i stand til at erkendeog få udbedret.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt