Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. august 20112011-2700
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5/7-2011 stillet mig følgende spørgsmål 1677 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1677:
"Kan ministeren bekræfte, at da rejsekortsystemet indeholder en funktionalitet,der gør det muligt at fastsætte højere eller lavere priser i forskellige tidsinter-valler, så viser erfaringen generelt også, at teknikken i vid udstrækning vil bliveudnyttet maksimalt, når først den er indført, thi hvorfor skulle den ellers etab-leres, jf. ministerens svar på TRU alm. del – spørgsmål nr. 1425?"Svar:
Jeg har svært ved at følge spørgers logik om, at en mulighed nødvendigvis skaludnyttes maksimalt. Som spørger er bekendt med, så er det trafikselskaberne,der har kompetencen til at fastsætte taksterne inden for rammerne af takststig-ningsloftet. Dette gælder også for prisdifferentiering i forskellige tidsintervaller.Som nævnt i svaret på TRU alm. del spørgsmål 1425, så har DSB ikke taget stil-ling til hvorvidt funktionaliteten skal anvendes.I Movia Vest, hvor rejsekortet i dag fungerer, har trafikselskabet valgt at diffe-rentiere priserne, således at det er 40 % billigere at rejse efter kl. 19.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt