Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. august 20112011-2444
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMarion Pedersen (V).Spørgsmål nr. 1669:
"Kan ministeren oplyse, hvor mange biler der dagligt skal køre ind/ud af Kø-benhavn, hvis prisen er 30 kr. pr. bil, og der skal opnås et provenu på 2 mio. kr.og kan ministeren oplyse, hvad det evt. vil koste at administrere ordningen?"Svar:
Jeg kan oplyse, at S og SF både i deres politiske udspil ”Fair Løsning 2020” framaj 2011 samt udspillet ”Fair Forandring” fra august 2009 opererer med, at enbompengering skal indbringe 2 mia. kr. årligt til staten. I baggrundsrapportentil ”Fair Forandring” fra 2009 henvises i den forbindelse til Det økonomiskeRåds rapport om Dansk Økonomi fra foråret 2006, hvor der er set på et kon-kret eksempel med en bompengering med takst på henholdsvis 40 kr. i myldre-tiden og 20 kr. uden for myldretiden for at passere bompengeringen. Ifølge Detøkonomiske Råds analyse vil dette kunne indbringe 2,2 mia. kr. årligt til staten.Det økonomiske Råd har samtidig vurderet, at det vil koste ca. 200 mio. kr. år-ligt at administrere ordningen.Det økonomiske Råds analyse tager udgangspunkt i en samlet model, der be-regner nettoindtægter for staten. Den tager dermed højde for bl.a. det modgå-ende indtægtstab, der er fra brændstofafgifter mm. som følge af den reduceredebiltrafik.Det er på den baggrund ikke muligt umiddelbart at oplyse, hvor mange biler,der ville skulle passere ind og ud af København, såfremt taksten i stedet for detovenfor anførte antages at være 30 kr., og det fortsat skulle kunne indbringe år-ligt 2 mia. kr. til staten. Dette afhænger også af, om prisen uden for myldreti-den tillige er forudsat at være 30 kr.Takstniveauet vil dog naturligvis være direkte afgørende for de indtægter, sta-ten kan få fra en bompengering. Nedjusteres taksten, vil indtægterne falde, og-så når der er taget hensyn til, at effekten på biltrafikken vil være mindre ved enlavere takst.
De administrative omkostninger ved at administrere bompengeringen må an-tages at være de samme uanset niveauet for taksten for at passere bompenge-ringen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt