Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. juli 20112011-2444
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1668(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Marion Pedersen (V).Spørgsmål nr. 1668:
"Kan ministeren ligeledes oplyse, hvad det vil betyde for handelen ogomsætningen i København, såfremt skibene i stedet søger til Malmø havn?"Svar:
København er Baltikums største på- og afstigningshavn, når det gælderkrydstogtsturisme, og det synes jeg, at vi kan være stolte af.Jeg har fået følgende oplyst fra VisitDenmark vedrørende handel og omsætningi forbindelse med krydstogtsturisme i København:Københavns Havn
Anløb af krydstogtskibe
(antal)
Passagerankomster i alt
- heraf på- og afstigendepassagerer (turnaround)- heraf gennemgåendepassagerer* forventetKilde: Danmarks Statistik 20112008
300
2009
332
2010
303
2011*
368
560.000 680.000 656.000 770.000
315.000245.000408.000272.000342.000314.000n.a.n.a.
VisitDenmark estimerer turistomsætningen fra krydstogtspassagerer i 2010 til725 mio. kr. (inkl. overnatningsudgifter for turn arounds). Hertil kommer etukendt beløb i havneafgifter mm. Ifølge Cruise Copenhagen Networks senesteanalyse udgjorde krydstogtrederiernes anløbsudgifter mm. i København 485mio. kr. i 2010, hvilket svarer til i alt 1,21 mia. kr.Der følger altså en ganske betydelig omsætning med krydstogtsskibene. Jegønsker naturligvis, at København fortsat vil være Baltikums største på- og
afstigningshavn, og at krydstogtskibene ikke søger til Malmø Havn pga.unødvendige afgifter.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt