Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Statusnotatfor konkrete CO2-initiativer undergrøn transportvision DK
16. marts 2011
3
Statusnotat
Transportaftalen af 29. januar 2009 beskriver en række konkreteinitiativer, der skal medvirke til nedbringe CO2-udledningen fravejtransportsektoren på kort sigt. Disse er iværksat af Trafiksty-relsens Center for Grøn Transport. Nedenfor er kort beskrevetstatus for initiativerne, og hvilke resultater der er opnået.
Anbefalinger og rådgivning om offentlige indkøb afenergieffektive og miljøvenlige personbilerTrafikstyrelsen har udarbejdet anbefalinger for indkøb af både person-og varebiler. Anbefalingerne findes på styrelsens hjemmesidewww.trafikstyrelsen.dk.Trafikstyrelsen har endvidere afholdt en rækkeinformationsmøder med kommuner og regioner samt grønne indkøbs-netværk, hvor anbefalingerne er blevet gennemgået.Flere kommuner heriblandt Frederiksberg, Randers og Sønderborg, somogså er certificerede Transportkommuner (se nedenfor) har oplyst, at dei dag anvender styrelsens anbefalinger, når de udfærdiger indkøbspoli-tikker og indgår købs- og leasingaftaler med bilforhandlere.
Indførsel af certificeringsordning for ”grøn transportvirksom-hed” og ”grøn transportkommune”Trafikstyrelsen har udviklet en certificeringsordning for transportvirksomheder ogtransportkommuner. Ordningen tager udgangspunkt i, at den enkelte organisationkortlægger sin vognpark og sit brændstofforbrug. Herefter fastlægger organisationenmål for CO2- reduktion samt beskriver hvilke indsatser, der skal iværksættes for etopnå målsætningen.Indtil videre er følgende organisationer blevet certificerede:−−−−−−Randers KommuneSønderborg KommuneFogtmann TransportVognmand Anders BennedsenH. P. TherkelsenKurerExperten
4
Statusnotat
Som eksempel på hvad certificeringsordningen kan medføre, kan nævnes RandersKommune. Kommunen skulle udskifte ca. 70 biler i hjemmeplejen og Trafikstyrelsensanbefalinger, som skal anvendes i forbindelse med certificering, sikrede at kommunenskiftede alle biler fra modeller, der kørte 12-13 kilometer pr liter til nye biler, der kører22 km på en liter brændstof.Hvis de nævnte kommuner og transportvirksomheder lever op til deres målsætning, vildet give en årlig CO2-reduktion på 860 tons.Trafikstyrelsen arbejder på at få flere kommuner og transportvirksomheder certificere-de. Styrelsen forventer at ca. 10 organisationer vil blive certificeret inden for de kom-mende måneder.Certificeringsordningens kriterier og idekataloget over brændstofbesparende tiltag pålastbiler vil blive løbende opdateret og videreudviklet.
Optimering af aerodynamik for lastbiler skal fremmes gennemkampagner og netværksdannelse samt en tilskudsordning på42 millioner kronerTrafikstyrelsen har gennemført annoncekampagner og afholdt møder med transport-branchen om aerodynamik samt tilskudsordning. Interessen har været meget begræn-set. Der er ved udgangen af februar kun ansøgt om tilskud for i 255.000 kroner. Dettesvarer til en CO2-reduktion på 200 tons over de næste fem år.På baggrund af den begrænsede interesse revurderes indsatsen i foråret 2011.
Energimærkning af varebiler samt informationskampagneTrafikstyrelsen har gennemført en ændring af den gældende bekendtgørelse om ener-gimærkning af nye personbiler. Ændringen indeholder regler om obligatorisk energi-mærkning af nye varebiler samt regler om, at annoncer og andet salgsfremmendemateriale skal indeholde synlig energimærkning.Desuden har styrelsen gennemført informationskampagner.
5
Statusnotat
Konkret har indsatsen løftet kendskabet til energimærkning af nye biler fra 52 % i2009 til 61 % i 20101. Denne kampagne blev af Børsen udpeget som den bedste ban-nerkampagne i 2. halvdel af 2010.
Trafikstyrelsen har gennem hele 2010 gennemført kontrolbesøg hos forhandlere af nyebiler for at sikre at reglerne i mærkningsordningen overholdes. Det er styrelsens erfa-ring, at der er sket en markant forbedring, og at det til stadighed er færre virksomhe-der, der ikke skilter i henhold til regelsættet. Dog bør omfanget af ”tilfredsstillenderesultat” forbedres yderligere fremover.År200820092010Tilfredsstillende resultat15 %29 %45 %Anmærkning50 %40 %41 %Ikke tilfredsstillende35 %31 %14 %
Resultat for Trafikstyrelsens tilsyn med energimærkning
Kampagne og stikprøvekontroller vil fortsætte i 2011.
Energieffektiv køreteknik fremmes gennem frivillige kurser ogvejledningskampagnerTrafikstyrelsen har udviklet et kursuskoncept – Kør Grønt - der udbydes af en rækkecertificerede instruktører (kørelærere) over hele landet. Kurset er et halvdags kursusog indeholder både teori og praktisk kørsel. Både kurset og kampagnen har som ud-gangspunkt, at bilisten kan spare op til 20 % ved at anvende energieffektiv køretek-nik. Indtil videre har ca. 90 gennemført et Kør Grønt kursus. Målgruppen for kurset erprimært virksomheder, offentlige institutioner og sekundært private bilister. Trods detforholdsvis begrænsede antal kursusdeltagere har Kør Grønt kursus været omtalt idagblade, radio og TV. I 2011 planlægges en målrettet informati-onsindsats mod erhvervsvirksomheder samt events med henblikpå at promoverer Kør Grønt kurset.Styrelsen har desuden gennemført oplysningskampagne om ener-gieffektiv køreteknik. Kampagnen har været eksponeret i TV, ra-dio, avisannoncer og via internet. Markedsanalyser gennemførtefter kampagneafvikling viser, at kendskabet til, at det er energi-effektivt at motorbremse, er steget fra 50 % (dec. 09) til 57 %(dec. 10). Tilsvarende er kendskabet til, at moderne biler kan køreenergieffektivt i højeste gear allerede ved 50 km/t steget fra 43 %(dec. 09) til 56 % (dec. 10).Kampagneaktiviteter vil fortsætte i 2011.
1
Målt ved markedsanalyse gennemført i november 2009 og 2010 af Trafikstyrelsen.
6
Statusnotat
Energi og miljøkrav til taxierI september 2009 trådte en ny bekendtgørelse (nr. 517 om energi- og miljøkrav tiltaxier) i kraft. Bekendtgørelsen foreskriver, at alle nye taxier til fem personer somminimum skal være indplaceret i energiklasse C.I det første år efter reglernes ikrafttræden er ca. 36 % af taxivognparken blevet ud-skiftet. Det betyder, at andelen af taxier i energiklasse C er steget med 185 %, ogtilsvarende har der fundet en reduktion sted i energiklasserne D, E, F og G. På bag-grund af denne ændring har styrelsen beregnet, at der er skabt en årlig CO2-reduktionpå 12.800 tons baseret på opgørelse et år efter reglernes ikrafttræden.Den fulde effekt af reglerne vil først kunne opgøres, når hele taxiflåden er udskiftet.Styrelsen overvåger løbende udbuddet af nye biler for at vurdere, om der er behov foryderligere skærpelse af kravene til energieffektivitet.
7
Statusnotat
Tilskud til forsøgsprojekterI december 2010 gav Trafikstyrelsen tilsagn til de første forsøgsprojekter inden forenergieffektive transportløsninger. Der er blevet givet tilsagn for i alt 42 millionerkroner. Nedenfor findes et tabel over projekter, ansøgere, tilskudsbeløb og forventetCO2-reduktion:
Projekt
Ansøger
Beløb
Forventet CO2-reduktion
300 elbiler stilles tilrådighed for borgerei 30 kommuner i treårElbiler i delebilsflå-derHybridbusser i kol-lektiv trafikForsøg med biogas iafgrænsede flåder(lastbiler)Forsøg med biogas ioffentlig bustrafikForsøg med brintbi-lerEnergieffektiv kørselfor taxierEnergieffektiv kørseli offentlig bustrafikForsøg med citylo-gistrikForsøg med distri-bution uden formyldertidenMobility Manage-mentMobility manage-ment
ChoosEV
14 mio. kr.
500 tons
Det Økologiske RådMoviaDet Økologiske RådArrivaKøbenhavns Kom-muneFinn Frogne AS
1,7 mio. kr.4,8 mio. kr.1,4 mio. kr.5,5 mio. kr.1,4 mio. kr.1,5 mio. kr.
22 tons385 tons100 tons500 tonsEndnu ingen, menforventeligt på sigt.10 tons (forudsat atprojektet også mod-tager midler i næsteansøgningsrunde)3.000 tonsEndnu ingen, da detteer et forprojekt50 tons14.180 tons536 tons
MoviaKøbenhavns kom-muneVæksthus Syddan-markBallerup KommuneNovo Nordisk
3,0 mio. kr.1,7 mio. kr.1,7 mio. kr.5,0 mio. kr.0,3 mio. kr.
Samlet set giver indsatserne viden om mulighederne ved alternative drivmidler, be-tydningen og potentialerne ved iværksættelse af adfærdsregulerende tiltag, mulighe-derne for ændrede transportsystemer og løsninger.Trafikstyrelsen forventer at åbne for næste tilskudsrunde i 2. kvartal i 2011 med an-søgningsfrist 1. september 2011.
Øvrige tiltagI december 2009 udgav Trafikstyrelsen en redegørelse om el- og hybridbiler, hvoriteknologiens potentiale, tekniske status og udfordringer i blev gennemgået. Med bag-grund i redegørelsen inviterede styrelsen til elbilsseminar – et seminar, der var særde-les velbesøgt. Redegørelsen findes påwww.trafikstyrelsen.dk
8
Statusnotat
Trafikstyrelsen har desuden taget initiativ til at drive et elbilsnetværk for kommuner ogregioner. Netværket mødes 3-4 gange årligt, og i dette forum drøftes status, udfor-dringer og erfaringer med elbilerne. Netværket har i knapt 40 kommuner og regioner,og Energistyrelsen har fra midten af 2010 været til at facilitere netværket.I 2010 afsluttede styrelsen forsøg med biodiesel i afgrænsede flåder. Efterfølgendeudsendte styrelsen en afrapportering om forsøgenes resultater og indbød til et seminari januar 2011. På seminaret var der indlæg fra forsøgenes deltagere samt debat omerfaringer og fremtiden for biodiesel. Afrapporteringen findes påwww.trafikstyrelsen.dk
Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport har siden august2009 arbejdet målrettet med konkrete CO2-reducerende tiltag.
TrafikstyrelsenGammel Mønt 4DK-1117 København K.[email protected]www.trafikstyrelsen.dkStatusnotat