Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1016640_0001.png
1016640_0002.png
1016640_0003.png
1016640_0004.png
1016640_0005.png
1016640_0006.png
1016640_0007.png
1016640_0008.png
1016640_0009.png
1016640_0010.png
1016640_0011.png
1016640_0012.png
1016640_0013.png
1016640_0014.png
1016640_0015.png
1016640_0016.png
1016640_0017.png
1016640_0018.png
1016640_0019.png
Det talte ord gælderSamrådstale om S+SF’s forslag om en afgift pr.flybilletSamrådsspørgsmål AOMinisteren bedes redegøre for, hvilkekonsekvenser det vil få, hvis manetablerer en passagerafgift på flytrafikandragende 75 kr. pr. billet. Herunderbedes redegjort for konsekvenserne forerhvervslivet generelt samt hensynet tilDanmark i bedre balance. Desudenønskes en belysning af konsekvensernefor de danske lufthavne samt de flysel-skaber, der betjener indenrigsruterne.Svar:Hvad indeholderS+SF’s forslag
Jeg går ud fra, at spørgsmålet hentydertil S+SF’s udspil ”Fair Løsning 2020” af
Side 2/2
16. maj, hvor der indgår et forslag om enpassagerafgift på flytrafik.Jeg vil derfor tage udgangspunkt i detteforslag.I S+SF’s udspil skal der betales enpassagerafgift på flytrafik på 75 kr. pr.billet ved afrejse fra en dansk lufthavn.Ifølge S+SF’s beregninger vil detindbringe en indtægt til staten på 0,7mia. kr. årligt.En videreførelsefra tidligerepolitiske udspil
Forslaget er en videreførelse fra tidligerepolitiske udspil fra de to partier.I S+SF’s politiske udspil ”FairForandring” fra 2009 oplyses det, at forat øge tilskyndelsen til at anvende andre
Side 3/3
transportformer indføres en klimaafgiftpå flytransport fra danske lufthavne.En afgift på 75 kr. pr. flybillet ved afrejsefra en dansk lufthavn kan umiddelbartlyde overkommeligt.Dog vil jeg ikke lægge skjul på, at jegikkesynes, at det er et godt forslag. Deter der flere grunde til.Indenrigsluftfarten belastes dobbelt
Afgiften er pr. afrejsende passager fradanske lufthavne. Altså opkræves der150 kr. for en indenrigsreturbillet og 75kr. en udenrigsreturbillet.Det betyder, at indenrigsluftfartenbelastes dobbelt så meget af enpassagerafgift som udenrigstrafikken.
Side 4/4
Konsekvenser forflyselskaber
Som udgangspunkt må det antages, atafgiften umiddelbart overvæltes påpassagererne i form af prisstigninger påbilletten.Det vil kunne betyde prisstigninger påindenrigsreturbilletter på op til næsten40 pct.Det er en markant stigning for bådeprivat- og erhvervsrejsende.Derfor er det ikke usandsynligt, atstigning i billetpriserne vil føre til lavereefterspørgsel efter indenrigsflyrejser.Jeg har været i kontakt med danskelufthavne om denne sag.
Side 5/5
Bl.a. skriver Karup Lufthavn, at enreturbillet Karup-København vil stigemed 34 pct. på de mest prisfølsommereturbilletter.Lufthavnen vurderer, at prisstigningenvil føre til et væsentligt fald ipassagertallet og forventeligt op til 40-50 pct. nedgang.Aarhus Lufthavn skønner, at afgiften vilbetyde et fald i aktivitetsniveauet op 25pct. for udenrigstrafikken, og AalborgLufthavn vurderer, at afgiften vil betydeca. 20 pct. færre lavprisselskaber.Jeg synes, at det er høje tal, somlufthavnene præsenterer os for!
Side 6/6
Et fald i efterspørgslen efter flyrejserbetyder selvsagt et fald i indtjeningen forflyselskaber – og kan i sidste endebetyde rutenedlæggelser, men ogsåkonkurser blandt danske flyselskaber.Sønderborg Lufthavn udtaler bl.a., citat;”En vigtig ”global livsnerve” vil såledesblive klippet over…”Her henviser de til, at indførelsen af enpassagerafgift vil føre til atruteøkonomien Sønderborg-Københavnvil blive så voldsomt forringet, at rutenvil lukke få måneder efterimplementeringen.Dette kan i høj grad få konsekvenser iform af en dårligere mobilitet på tværs af
Side 7/7
landet – en mobilitet, som erhvervsliveter særlig afhængig af.Skatteministeriets beregninger
Skatteministeriet har i besvarelse af 2.maj 2011 af spørgsmål 424 fraFolketingets Skatteudvalg foretaget enberegning af effekten af indførelsen af enklimaafgift på 75 kr. pr. flybillet.De skønsmæssige beregninger viser, atafgiften kan medføre et fald i antallet afindenrigsrejsende med godt 13 pct.Et så markant fald i efterspørgslen efterflyrejser vil alt andet lige påvirke dedanske lufthavne.Ifølge Skatteministeriets beregningerskønnes afgiften at reducereomsætningen med 166 mio. kr. på
Side 8/8
indenrigsrejser for de danske lufthavneog flyselskaber, der opererer fra danskelufthavne.Konsekvenser fordanskeprovinslufthavne
I dag er der faste indenrigsruter mellemKøbenhavns Lufthavn i Kastrup oglufthavnene i Aalborg, Aarhus, Billund,Karup, Sønderborg og Rønne.Indenrigsruterne er med til at sikrehurtige og effektivetransportforbindelser mellemlandsdelene.Tager man udgangspunkt i antalindenrigspassagerer i 2010, vilindførelsen af en passagerafgift på 75 kr.pr. flybillet betyde en meromkostningfor indenrigsluftfarten på 165 mio. kr.årligt.
Side 9/9
Mere konkret betyder det eksempelvis,at ruten mellem Aalborg og Københavnvil få en årlig merudgift på 79 mio. kr.,mens ruten mellem Bornholm ogKøbenhavn vil få en årlig merudgift på18 mio. kr.Alle lufthavne vi har modtaget skrivelserfra påpeger, at passagerafgiften vilpåvirke deres økonomi.I Sønderborg Lufthavn forudser de, at enforventet rutenedlæggelse og flytning afbaseselskaber betyder, at omkring 300arbejdspladser forsvinder.Aalborg Lufthavn forventer en reduktionaf medarbejderstablen med ca. 34fuldtidsstillinger.
Side 10/10
Konsekvenser forprovinslufthavnes udenrigsruter
Internationale forbindelser får stadigstørre betydning i forhold tilprovinslufthavne som Aalborg, Aarhusog Billund.Disse ruter betjenes i væsentlig omfangaf lavprisselskaber.Flere lufthavne pointerer, atlavprisselskaber reagerer øjeblikkeligt påindførelse af nationale særafgifter –enten ved kraftigt at reducereproduktionen, eller ved helt at trække sigfra det aktuelle marked.I forhold til at trække sig fra det aktuellemarked udtaler Billund Lufthavn, atcitat;”… det er ikke et spørgsmål, OMdet sker, men HVOR MEGET, det sker.”
Side 11/11
Herudover nævner lufthavnene også, atdet vil være særdeles vanskeligt attiltrække nye operatører.Det kan komme til at betyde, at privat-eller erhvervsrejsende i yderområder ertvunget til at rejse gennem KøbenhavnsLufthavn, hvis de skal til udlandet.Konsekvenser forKøbenhavnsLufthavn
Københavns Lufthavns rolle sominternational hub for andre landesflyrejsende bidrager til, at danskere haradgang til et forholdsvis veludvikletrutenet.En passagerafgift på 75 kr. vil betyde enmeromkostning på ca. 0,7 mia. kr. årligtpå internationale ruter.
Side 12/12
Dette kan som nævnt føre til, atflyselskaber mindsker aktiviteten.Herudover oplever KøbenhavnsLufthavn en øget konkurrence fraudenlandske lufthavne.En passagerafgift vil stille KøbenhavnsLufthavn ringere i denne konkurrence.Der er arbejdet hårdt for, at KøbenhavnsLufthavn har kunnet opnå en attraktivplacering blandt Europas storelufthavne.Med indførelse af en passagerafgiftvurderer Københavns Lufthavn, at derisikerer at miste den position.
Side 13/13
Konsekvensen er, at de direkteflyforbindelser danskerne p.t. nyder godtaf, vil mindskes.Danmark ibalance
I regeringens udspil ”Danmark i balancei en global verden” peges der på, at deninternationale krise har ramt hårdt iyderområderne og at den globaleudvikling favoriserer de større byer.Etableringen af nye virksomheder og nyejob bliver i stigende grad koncentreretom de større byer. Det giver størrependlingsafstande og udfordringer medat fastholde en positiv udvikling i deområder, som har sværere ved attiltrække og fastholde veluddannetarbejdskraft.
Side 14/14
Med ”Danmark i balance” vil regeringenstyrke indsatsen for at sikre en moderneog effektiv infrastruktur i alle dele afDanmark.Konsekvenser forerhvervslivet
Bedre flyruter til og fra danskeprovinslufthavne kan være med til atsikre bedre regional tilgængelighed udenstore og tidskrævende investeringer iudbygningen af infrastrukturen.Det er vigtigt for den regionaleudvikling, herunder for yderområder,hvor rejsetiden til København ervæsentlig kortere med fly end med togog bil.Samtidig er indenrigsruterneforbindelsesled mellem provinsen og de
Side 15/15
større internationale ruter til og fraKøbenhavns Lufthavn i Kastrup.S+SF’s ønske om indførelse af enpassagerafgift kan modvirke denregionale tilgængelighed.Det betyder, at erhvervslivet vil forsættefavoriseringen af de større byer, ogudviklingen af yderområderne vil bliveyderligere forringet.Det mener jeg, er den helt forkerte vej atgå.Lufthavnene berører ogsåindenrigsluftfartens betydning forerhvervslivet.
Side 16/16
Fx udtaler Karup Lufthavn, at det er afstor betydning for erhvervslivet, derproducerer og handler i en globaliseretverden, at have mulighed fortilgængelighed til omverden gennem enlufthavn som Karup.Aarhus Lufthavn nævner, atkonsekvenserne for lufthavnen vil værelivstruende, hvilket, citat;”… naturligvisvil have vidtrækkende implikationer fordet østjyske erhvervsliv”.Erhvervslivet vil få forringet sinmobilitet, og det kan føre til antivækst.Klimaaspektet
Det er i dagens Danmark nødvendigt attænke på klimaet.
Side 17/17
S+SF’s plan om at indføre enpassagerafgift falder under parolen ”fraforurening til bedre velfærd”.Som tidligere nævnt er afgiften blevetkaldt en ”klimaafgift”, hvis formål bl.a.er, at øge tilskyndelsen til at anvendeandre transportformer.Det lyder jo umiddelbart som en god idé.Dog vil jeg tillade mig at sættespørgsmålstegn ved S+SF’s klimaaspekt.Nye tal viser, at luftfarten erkonkurrencedygtig med andretransportformer i forhold tilklimapåvirkning.
Side 18/18
Ser man på propelfly, som er en flytype,der anvendes meget i indenrigsluftfarteni Danmark, udledes der mindre CO2 pr.person end ved transport med bil.Bliver konsekvensen af en afgift, at depassagerer, som forventes at undlade atflyve, i stedet tager bilen, så er det megettvivlsomt, om der er en positivklimaeffekt af passagerafgiften samletset.Afslutning
Samlet set vil en passagerafgift på 75 kr.pr. flybillet ved afrejse fra en dansklufthavn føre til omkostninger for bådede danske lufthavne, flyselskaber ogpassagerer.Dette kan skade indsatsen for at sikre enmoderne og effektiv infrastruktur i alle
Side 19/19
dele af landet, hvilket bidrager negativttil den regionale udvikling. Det er enafgift, som vil skabe anti-vækst!Jeg vil her tilslutte mig Aarhus Lufthavn,som i deres brev til Transportministerietkraftigt opfordrer til, at ideen om enetablering af en passagerafgiftskrinlægges.Man kan også sætte spørgsmålstegn ved,om afgiften bidrager positivt til klimaet.Samlet set synes jeg egentlig ikke, atS+SF’s forslag om en passagerafgift er enhelt ”fair løsning”.