Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. juli 20112011-2389
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1649(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).Spørgsmål nr. 1649:
"Med henvisning til TRU alm. del bilag 377 bedes ministeren tilsende udvalgeten redegørelse for, hvordan anbefalingen vedr. etablering af toldkontrolanlæg-get ved Frøslev og de tyske krav til politi- og toldkontrolområder ved FemernBælt-forbindelsen er kommet i stand. Herunder bedes oplyst hvilke tyske myn-digheder der har ønsket bomme, og hvilke myndigheder fra dansk side, der harværet involveret i udformningen af memoet."Svar:
Jeg har anmodet Vejdirektoratet om bidrag til besvarelse af den del af spørgs-målet, der vedrører toldkontrol ved Frøslev. Vejdirektoratet oplyser:På Motorvej E45 ved grænseovergangen Frøslev udfører SKAT periodevis told-kontrol af køretøjer, der ankommer til Danmark. I den nuværende situationudføres kontrol ved manuelt at stoppe udvalgte nordgående køretøjer kort eftergrænsen. Den nuværende kontrolsituation understøttes med få variable hastig-hedstavler og en skiltevogn, der tages i anvendelse, når toldkontrol er aktuel.For blandt andet at forbedre disse forhold blev der på Finansloven for 2008 af-sat 10 mio. kr. til etablering af et permanent trafikanlæg. I forlængelse af fi-nanslovsbevillingen blev der indledt forhandlinger mellem Vejdirektoratet,SKAT og de tyske myndigheder, og primo 2011 modtog Vejdirektoratet en en-delig underskreven samarbejdsaftale fra de tyske myndigheder.Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelse af den del af spørgsmå-let, der vedrører de tyske krav til politi- og toldkontrolområder ved FemernBælt-forbindelsen. Femern A/S oplyser:Femern A/S modtog i maj 2010 via Indenrigsministeriet i Slesvig-Holsten enskrivelse fra det tyske forbundspoliti vedrørende krav til arealer, som kan an-vendes af de tyske politimyndigheder og de tyske toldmyndigheder i forbindel-se med gennemførelsen af midlertidige grænse- eller toldkontroller i forbindel-se med den kommende faste forbindelse over Femern Bælt. På baggrund afskrivelsen samt efterfølgende drøftelser med de tyske myndigheder har Femern
A/S udarbejdet forslag til udformning af kontrolarealer på tysk side, ligesomFemern A/S også har været i dialog med de danske myndigheder om udform-ningen af kontrolarealer på den danske side af forbindelsen. I starten af juni2011 bad Transportministeriet Femern A/S om at udarbejde et kort notat, dernærmere redegør for de tyske krav til kontrolarealer. Notatet er udarbejdet påbaggrund af skrivelsen fra det tyske forbundspoliti. Der har ikke været myndig-heder, hverken danske eller udenlandske, involveret i opsummeringen af kra-vene.Jeg henviser i øvrigt til min oversendelse af 20. juni 2011 til Folketingets Tra-fikudvalg af et statusnotat vedrørende etablering af toldkontrolanlægget vedFrøslev samt et notat fra Femern A/S, hvori de tyske krav til politi- og toldkon-trolområder ved Femern Bælt-forbindelsen beskrives. Jeg henviser endvideretil min oversendelse af 28. juni 2011 til Folketingets Trafikudvalg af notatet’Præcisering af anvendelsen af ordet “bom”’ udarbejdet af Femern A/S, hvori detyske krav præciseres.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt