Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:toretSagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. juli 2011Færdsels- og våbenkon-Filip Dan Skovgaard2011-0032-0031206103
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1645 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1645 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere den tidligere fremsendte pres-semeddelelse ”Det vilde vesten på landevejene” fra TrygFon-den den 10. maj 2011.”Svar:
I pressemeddelelsen, som er udsendt på baggrund af TrygFonden og Man-dag Morgens rapport ”Trafiksikkerhed ifølge danskerne”, fremhæves en-kelte af rapportens konklusioner vedrørende forholdet mellem på den eneside danskernes opfattelse af færdselssikkerhed, herunder hvilke tiltag somkan forbedre denne, og på den anden side statistik om færdselsuheld.Det fremhæves i pressemeddelelsen, at rapporten viser, at danskerne i højgrad bakker op om øget kontrol og regulering i forhold til bl.a. hastigheds-overtrædelser og spirituskørsel. Det fremgår dog samtidig, at danskerneikke på alle punkter støtter reguleringer, hvor behovet reelt er størst. Såle-des fremhæves det, at to tredjedele synes, at det er i orden at køre forstærkt på en landevej, til trods for at størstedelen af alle dødsulykker skerpå landet.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rå-det for Sikker Trafik, der bl.a. har oplyst, at netop fart på landevejene er etprioriteret fokusområde, når det gælder kampagner. Rådet gennemførte iden forbindelse lige før sommerferien kampagnen ”Mit Hjem – din fart”,der er et led i en tre-årig fartstrategi. Kampagneindsatsen sætter beboerelangs landevejene forrest med deres budskab til bilisterne om at tænkeover farten på landevejene. Om effekten af kampagnen har Rådet oplyst, at61 procent i målgruppen (mænd mellem 25-49 år) har sagt, at de i nogeneller høj grad sænkede farten som følge af kampagnen. 53 procent i mål-gruppen har sagt, at de i nogen eller høj grad havde ændret holdning tilfartovertrædelser på landevej. Kendskabet til kampagnen blev målt til 97procent i målgruppen.Færdselssikkerhed ligger også regeringen meget på sinde, og regeringenhar flere gange iværksat tiltag med det formål at forbedre færdselssikker-heden.Regeringen har således i flere omgange taget initiativ til markante straf-skærpelser for bl.a. spirituskørsel og særlig hensynsløs kørsel. Senest erstraffen for uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse2
i forbindelse med bl.a. spirituskørsel blevet skærpet betydeligt sidste årved lov nr. 716 af 25. juni 2010 om ændring af færdselsloven og straffelo-ven. Ved samme lovændring blev reglerne om frakendelse af førerrettenved meget høje hastigheder endvidere skærpet.Herudover har Folketinget i foråret på regeringens initiativ vedtaget lov nr.184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven, der træder i kraft den 1.januar 2012. Loven indebærer bl.a. en generel forhøjelse af bøderne påfærdselsområdet, herunder bøderne for hastighedsovertrædelser.Hvad angår spørgsmålet om øget kontrol, herunder i form af ubemandetautomatisk trafikkontrol – de såkaldte ”stærekasser” – er jeg som tidligeretilkendegivet meget positivt indstillet over for indførelse af en sådan ord-ning, der vil kunne bidrage til at nedbringe hastighedsovertrædelserne påde danske veje med en deraf følgende forventet positiv effekt på antallet afpersonskadeuheld i trafikken. Der henvises i den forbindelse til min besva-relse af 6. juli 2011 af spørgsmål nr. 1413 (Alm. del) fra Folketingets Tra-fikudvalg. Kopi af besvarelsen vedlægges.
3