Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. juli 20112011-2312
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmålTRU 1624 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1624
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der inden for ministerens ressort fore-kommer former for egenkontrol af sikkerhedsprocedurerne, som ligner DSB'segenvurdering af evt. risici ved en ændring af sikkerhedsprocedurerne ved tog-afgang?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser, at:”De danske regler vedrørende jernbanesikkerhed baserer sig bl.a. på jernbane-sikkerhedsdirektivet, hvor det fremgår, ”atansvaret for en sikker drift af jern-banesystemet og kontrollen med de risici, der opstår på dette system, liggerhos infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder med pligt for disse til ativærksætte nødvendige risikostyringsforanstaltninger, om nødvendigt i gen-sidigt samarbejde, til at opfylde nationale sikkerhedsforskrifter og -standarder og til at etablere sikkerhedsledelsessystemer i overensstemmelsemed dette direktiv.Med forbehold af medlemsstaternes retsforskrifter vedrørende civilt erstat-ningsansvar er hver infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed ansvarligfor sin del af systemet og for sikker drift af denne del, herunder levering afmateriel og indgåelse af kontrakter om tjenesteydelser, i forhold til brugere,kunder, berørte arbejdstagere og tredjeparter.”Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal således opfyldekravene for at have et sikkerhedsledelsessystem. Trafikstyrelsen fører tilsynmed virksomhederne på baggrund heraf.Derudover skal virksomhederne ved ændring af sikkerhedbærende forhold, fxændring af afgangsproceduren, opnå godkendelse heraf i Trafikstyrelsen.På bilsynsområdet findes der lignende regler, hvor en synsvirksomhed skal an-vende et godkendt kvalitetsstyringssystem, som skal være målrettet imod virk-somhedens synsaktiviteter. Kvalitetsstyringssystemet skal være godkendt af en
kontrolinstans, som igen er godkendt af Trafikstyrelsen. Kontrolinstansen førertilsyn med kvalitetsstyringssystemet, mens Trafikstyrelsen fører tilsyn medsynsvirksomhederne.På luftfartsområdet findes der lignende regler, hvor der bl.a. via en EU-forordning er stillet krav om, at luftfartsselskaber også skal have et kvalitetssty-ringssystem for at opnå en driftstilladelse. Med hensyn til afgangsprocedurenved flyafgang kan den ikke sammenlignes med afgangsproceduren ved togaf-gang bortset fra, at begge procedurer bl.a. afhænger af det materiel der anven-des.”Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt