Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1018810_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. juli 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20/6-2011 stillet mig følgende spørgsmål 1594(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1594:

" Ministeren bedes redegøre for, hvilken transparens og effektivitet der liggertil grund for følgende citat fra udkastet til Boston Consulting Groups rapportom det elektroniske rejsekort: "Med rejsekortets prisstruktur vil en rejse på tozoner inden for et takstområde fastsættes til lokale takster, mens taksterne påen rejse på to zoner mellem to takstområder vil fastsættes til landsdækkendetakster. Som følge af det vil en kunde kunne opleve, at en rejse på to zoner fraet givent udgangspunkt mod f.eks. vest vil koste et beløb (lokal), mens en rejsepå to zoner mod f.eks. øst vil koste et andet beløb (landsdækkende) både somgrundtakst, mens også qua en forskellig rabatstruktur" (citeret efter artiklen”Rapport: Umuligt at gennemskue rejsekortets billetpriser” fra Ingeniøren d.17. juni 2011)."

Svar:

Som det også er nævnt i spørgsmålet, så citeres der fra et udkast til en rapportudarbejdet af Boston Consulting Group. Det er ikke dem, men derimod trafik-selskaberne, der har takstkompetencen, og som på den baggrund fastsættertakstzoner og priser før og efter rejsekortet bliver rullet ud.Grundlæggende vil rejsekortet sikre at brugerne af den kollektive trafik kom-mer til at betale den billigste pris for deres rejse uden at kunden nødvendigvisskal sætte sig ind i hvilke rabatordninger, der er tilgængelige, eller hvilke takst-zoner, som rejsen går igennem.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt