Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1011168_0001.png
1011168_0002.png
1011168_0003.png
1011168_0004.png
1011168_0005.png
1011168_0006.png
1011168_0007.png
1011168_0008.png
1011168_0009.png
1011168_0010.png
1011168_0011.png
1011168_0012.png
Det talte ord gælder
Talepunkter til brug i Trafikudvalget den 9.juni 2011 vedr. rådsmødet den 16. juni 2011Indledning
Jeg skal hermed forelægge dagsorden forrådsmødet for EU’s transportministre,der finder sted den 16. juni 2011.Jeg vil i alt forelægge fem sager forudvalget, og så vil jeg gerne nævne enenkelt sag under ”siden sidst”.
Oprettelse af etfælles europæiskjernbaneområde
Dagsordenspunkt 1 drejer sig omKommissionens direktivforslag omoprettelse af et fælles europæiskjernbaneområde.Jeg forelagde sagen for udvalget forudfor rådsmødet i december 2010, hvorsagen kort forinden var blevetpræsenteret af Kommissionen.Forhandlingerne om forslaget har ståetpå længe, da det er en meget omfattendeog teknisk sag, og der er fortsat mangeudeståender.Det ungarske formandskab går dogoptimistisk til sagen og har sat den på
Side 2/2
dagsordenen for rådsmødet til ”generelindstilling”.Kommissionens målsætning meddirektivet er at bidrage til, at der skabeset egentligt indre marked forjernbanesektoren.Regeringen er generelt positiv over forforslaget om en sammenskrivning af denuværende direktiver under førstejernbanepakke til ét direktiv, ligesomregeringen er positivt indstillet i forholdtil de dele af forslaget, der vedrørerforenkling, præcisering ogmodernisering.Regeringen må dog konstatere, at mangeaf Kommissionens forslag til nye reglerikke kan forventes på en effektiv måde atadressere de problemer, som der er i dendanske og europæiske jernbanesektor.Regeringen finder, at der generelt skalske en forenkling af direktivforslagetsartikler og bilag med henblik på at skabeklare og enkle regler for
Side 3/3
jernbanesektoren, og at der aleneindføres nye tiltag, hvis de kan forventesat føre til flere passagerer eller meregods.Regeringen vil arbejde for, at forslagetom at præcisere reglerne omregnskabsadskillelse ikke medføreruforholdsmæssigt store administrativebyrder.Vi vil arbejde for, at der sker en afklaringaf, hvordan man skal beregneinfrastrukturafgifterne.Regeringen finder desuden, at der børsikres lige konkurrencevilkår for deforskellige transportformer, herunderogså i forbindelse med indførelse afeventuelle miljøafgifter.Regeringen vil desuden arbejde for, atbrugen af delegerede retsakterbegrænses mest muligt.For regeringen er det endvidere vigtigt,at EU ikke regulerer eller griber ind i
Side 4/4
konfliktretten på arbejdsmarkedet.Heller ikke i forbindelse medfastsættelse af minimumsserviceniveau itilfælde af eventuelle strejker.Regeringen mener, at tilsynsorganet ikkei væsentligt omfang skal tillæggespolitikformulerende opgaver.Angående forslaget vedrørendebetingelser for adgang tiljernbanerelaterede tjenesteydelser harKommissionen forklaret, at forslagetskal forstås som, atjernbanevirksomheder, som skal stille enservicefacilitet til rådighed for andrejernbanevirksomheder, kan krævebehørig leje for brugen af faciliteten ellervil have mulighed for at sælge facilitetentil den pågældende jernbanevirksomhed.Vi vil fra dansk side lægge vægt på:at der sker en reel forenkling ogmodernisering af reglerne – og ikke enyderligere bureaukratisering afjernbanesektoren,
Side 5/5
at fokus for direktivforslaget i langthøjere grad og mere direkte skal være,at tiltrække flere passagerer og meregods til jernbanen,at forslaget om en ”udviklingsstrategifor jernbaneinfrastrukturen” skalkunne indpasses i et dansk systemmed årlige finanslove og flerårigepolitiske aftaler,at Kommissionens overvågning afjernbanemarkedet ikke medfører enuforholdsmæssig stor administrativbyrde for aktørerne i sektoren, ogat reglerne om adgang tiljernbanerelaterede tjenesteydelserikke formuleres, så de hæmmerjernbanevirksomhedens interesse i atinvestere i servicefaciliteter.Vi vil desuden fra dansk side læggeafgørende vægt på:
Side 6/6
at tilsynsorganet ikke i væsentligtomfang tillægges politikformulerendeopgaver, ogat anvendelsen af delegerede retsakterikke kommer til at omfatte væsentligespørgsmål vedrørendekontraktmæssige aftaler mellemkompetente myndigheder oginfrastrukturforvaltere, kravvedrørende omkostninger og udgifter iforbindelse medjernbaneinfrastrukturen, samtspørgsmål vedrørende konflikt ogstrejkeret.Hvidbog omfremtidenstransportsystem
Den næste sag – dagsordenspunkt 2 –drejer sig om Kommissionens hvidbogfor fremtidens transportsystem, somformandskabet har sat på dagsordenentil politisk drøftelse.Hvidbogen præsenterer Kommissionenssyn på fremtidens transport, og denøgleforanstaltninger der vurderes atvære nødvendige. En hovedmålsætninger, at reducere afhængigheden af olie og
Side 7/7
reducere udledningen afdrivhusgasemissioner med 60 pct. i2050 i forhold til 1990-niveau uden atsætte effektiviteten og mobiliteten påspil.For at opnå hovedmålsætningenpræsenteres 10 delmål og 40 forskelligeinitiativer, der er relateret til udviklingenaf det indre marked påtransportområdet, teknologi og adfærd,infrastruktur og finansiering og EU’seksterne dimension.Regeringen er enig med Kommissioneni, at EU har behov for enkonkurrencedygtig og effektivtransportsektor, som kan bidrage tilvæksten i hele regionen samtidig med, atvi tager hensyn til miljødimensionen.Hvidbogen præsenterer en meget langrække initiativer, der vil kunnefremsættes som konkrete forslag overden næste årrække. Konsekvenserne afdisse initiativer vil skulle undersøgesnøje, inden nærmere dansk stillingtagen.Initiativerne vil skulle vurderes på
Side 8/8
baggrund af bl.a. principper omproportionalitet ogomkostningseffektivitet.Regeringen vil i arbejdet med hvidbogentilkendegive sin holdning tilKommissionens hvidbog på grundlag afde overordnede principper, der eropstillet i den politiske aftale om grøntransportpolitik fra januar 2009, somder blev opnået bred enighed om iFolketinget. Principperne er ioverskriftsform:Transportens CO2-udledning skal nedDen kollektive transport skal løfte detmeste af fremtidens vækst i trafikken.Vejkapaciteten skal udbygges, derhvor behovet er størstCyklismen skal fremmesDanmark skal være et grøntteknologilaboratorium for transport
Side 9/9
Broer, veje og jernbaner må ikkeødelægge uerstattelig naturStøj og luftforurening i byerne skalnedEU’s tiltrædelse afCOTIF-konventionen
Dagsordenspunkt 3 vedrørerundertegnelse og indgåelse af aftalenmellem EU og Den MellemstatsligeOrganisation for Internationalejernbanebefordringer – kaldet OTIF -om tiltrædelse af Den EuropæiskeUnion, til konventionen ominternationale jernbanebefordringer –også kaldet COTIF-konventionen. Det ersat på dagsordenen til vedtagelse.OTIF er en internationaljernbaneorganisation, der administrererinternationale regler forjernbanetransport. Rådet har siden2002 forhandlet indholdet af dennærmere aftale om at EU tiltræderCOTIF-konventionen. Formålet er, atKommissionen på vegne af EU kanudøve sine beføjelser i OTIF. Deårelange forhandlinger skyldes bl.a. en
Side 10/10
række problemer af juridisk karakter oguenigheder i Rådet.Der er nu opnået enighed i Rådet ogmellem Rådet og OTIF og regeringenkan derfor acceptere det forslag, der eropnået enighed om.Forhandlingerom luftfartsaftalemellem EU ogMoldova
Dagsordenspunkt 4 vedrørerbemyndigelse af Kommissionen til atindlede forhandlinger om en samletluftfartsaftale med Moldova og er sat påtil vedtagelse.EU og Moldova er tidligere enedes omen såkaldt horisontal luftfartsaftale,hvorved samtlige medlemslandeseksisterende bilaterale luftfartsaftalermed Moldova under ét er gjortoverensstemmende med Traktaten.Med forslaget, vil EU nu gå et skridtvidere, idet hovedformålet skal være engradvis åbning af markedsadgangen oginvesteringsmulighederne samt enudvikling af samarbejdet på områdersom luftfartssikkerhed, miljø og
Side 11/11
konkurrence. Aftalen vil gradvis erstattemedlemslandenes eksisterendebilaterale luftfartsaftaler med Moldova.Regeringen kan tilslutte sig, atKommissionen bemyndiges til at indledeforhandlinger med Moldova om ensamlet luftfartsaftale.Undertegnelse afluftfartsaftalemellem EU ogBrasilien
Dagsordenspunkt 5 vedrørerKommissionens forslag til Rådetsafgørelse om undertegnelse aflufttransportaftalen mellem EU ogBrasilien og er sat på til vedtagelse.EU og Brasilien er tidligere enedes omen såkaldt horisontal luftfartsaftale,hvorved samtlige medlemslandeseksisterende bilaterale luftfartsaftalermed Brasilien under ét er gjortoverensstemmende med Traktaten.På basis af bemyndigelsen fra Rådet harKommissionen nu forhandlet en aftalemed Brasilien, der sikrer gradvis åbningaf markedet i form af adgang til ruter ogkapacitet på gensidigt grundlag,
Side 12/12
fremmer konkurrencen mellemluftfartsselskaberne på basis af ikke-diskriminering og lige vilkår samtfremmer samarbejde om regulering ogharmonisering af forskrifter.Regeringen kan tilslutte sig at denneluftfartsaftale med Brasilienundertegnes.Siden sidst: Flyve-hviletid forpiloter
Under dagsordenspunkt 6 - siden sidst -vil jeg gerne nævne sagen om flyve-hviletid for piloter ganske kort.Vi havde for kort tid siden i dette udvalget samråd om EU's flyve-hviletidsregler,som er under revision. Jeg blev underdet samråd spurgt, om jeg ville inddrageEuropaudvalget, og derfor vil jeg iEuropaudvalget bekræfte at dette vil ske,når sagen bliver fremlagt som komité-sag.TAK.