Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. juli 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9/6-2011 stillet mig følgende spørgsmål 1563 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1563:
" Ministeren bedes gøre rede for de tekniske problemer med Rejsekortet A/S'hjemmeside, der enten giver mangelfulde eller slet ingen oplysninger, fx nårdet gælder rutenummer, priser, placering af stoppesteder, refusion af rejsenspris mv."Svar:
Jeg har bedt Rejsekort A/S om at gøre rede for de tekniske problemer på Rejse-kort A/S hjemmeside, og de svarer følgende:”Gennem den praktiske erfaring, der nu følger af at rejsekort er i drift med over30.000 rejser om ugen, kommer der også tilbagemeldinger fra kunderne påbrugen af rejsekort.dk.Det væsentligste problem er, at nogle kunder har svært ved at forstå, hvordanpassword og brugernavn skal sammensættes af store og små bogstaver og tal.Dette er kortsigtet forsøgt afhjulpet med en brugervejledning relevante stederpå rejsekort.dk. Der vil i september 2011 blive rettet i den vejledende tekst, somkunderne ser i forbindelse med selve bestillingen af rejsekort.På selvbetjeningen på rejsekort.dk kan kunderne se den senest registreredesaldo på kortet samt dato og tidspunkt for registreringen. På denne måde kankunden vide, at rejser, der er foregået efter det oplyste tidspunkt endnu ikke ertilgængelige på selvbetjeningen, men data ligger selvfølgelig på selve det fysiskerejsekort.På selvbetjeningen vises oplysninger om kundens rejser. Her har der været en-kelte forespørgsler om sammenhængen mellem de viste rejser og den vistekortsaldo. Det skyldes, at der kan være rejser, især foretaget i busser, der ikkeer tilgængelige i systemet på det tidspunkt, som kunden kan se for den sidst re-gistrerede saldo.
Det er heller ikke altid, at alle transaktioner fremgår af posteringsoversigten påens netbank for ens betalingskort. Posteringerne indløber løbende og afhængeraf, hvor og hvordan man har betalt med sit kort.Det er derfor en grundlæggende egenskab ved rejsekortsystemet, at den vistesaldo ikke altid kan passe med de viste rejser. Dette fremgår desværre ikke klartnok af teksten, men det vil blive forbedret snarest muligt.Derudover kan nogle af teksterne på oversigten over ’Mine rejser’ gøres mereforståelige og vil blive ændret. Det drejer sig om situationer, hvor kunden un-der en fortsat rejse har checket ind, checket ud og derefter checket ind igen forslutteligt at undlade at checke ud ved afslutningen af den samlede rejse. Her erteksten under ’Mine rejser’: ”Afventer oplysninger om rejse”. Oplysningerneindløber imidlertid aldrig, fordi rejsen aldrig er afsluttet korrekt med check ud,og dermed er den viste tekst ikke hensigtsmæssig.Disse situationer og anvist kundeadfærd er beskrevet på rejsekort.dk under’Spørgsmål og svar’, og der er samtidig igangsat et arbejde med at ændre ordly-den af tekster ud fra kundernes tilbagemeldinger.Alle data og transaktioner findes i rejsekortsystemet, og kunder der er i tvivlom, hvorvidt opsamlingen af data er foregået korrekt, opfordres til at ringe tilRejsekort Kundecenter på 70 11 33 33 for at få yderligere information.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt