Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1017313_0001.png
1017313_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. juli 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9/6-2011 stillet mig følgende spørgsmål 1557 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1557:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan passagererne skal kunne tjekke ud iet nedbrudt IC4-tog, der holder et par timer mellem Ringsted og Sorø, samt op-lyse hvorvidt de pågældende automatisk får refunderet rejsens pris, eller om derisikerer at få en dummebøde"

Svar:

Indledningsvis vil jeg understrege, at der under min ressort ikke forefindesdummebøde. I forhold til de øvrige dele af spørgsmålet, så har DSB oplyst føl-gende:”DSB tillader sig grundlæggende at henvise til besvarelsen af TRU alm. delspørgsmål 1423.Herudover skal DSB for god ordens skyld bemærke, at det grundlæggende ud-gangspunkt også ved rejsekort er, at uanset hvilket materiel kunden befindersig i, betaler kunden den korrekte pris for sin rejse og at kunderne checker-udved ankomst til stationen. Dette uanset, om der på grund af fejl ved tog eller in-frastruktur eller eksterne årsager, som eksempelvis personpåkørsel, sker enunormal rejsetidsforlængelse.Da situationer, der fører til en uforholdsmæssig lang rejsetidsforlængelse ersjældne, er det på nuværende tidspunkt forudset, at de kunder, der ved brug afrejsekortet kan komme ud for at blive opkrævet ekstrabetaling på grund af enforlænget rejsetid hjælpes manuelt. På samme vis, som det i overensstemmelsemed gældende regler og praksis selvfølgelig ikke kan opkræves kontrolafgifterfor fejl, der må tilskrives togselskabet eller dets underleverandører.De kunder, der bliver ramt af en situation med en uforholdsmæssig stor for-længelse af rejsetiden, vil normalt også være omfattet af DSB's basisrejsetidsga-ranti. Kunderne vil derfor i forbindelse med anmodningen om godtgørelse efterbasisrejsetidsgaranti have kontakt med DSB og i den forbindelse kan billetpri-
sen for den foretagne rejse genberegnes som en del af grundlaget for at udbeta-le basisrejsetidsgaranti.Togføreren kan i princippet også foretage "check-ud", men det vurderer DSBumiddelbart som mindre hensigtsmæssigt, fordi det for det første vil være van-skeligt at realisere fuldstændigt, så alle kunder i et tog, der er standset påstrækningen, får tilbuddet. For eksempel vil en togfører i et tog være travlt op-taget af andre gøremål i forbindelse med eksempelvis en personpåkørsel.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt