Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
1. december 20102010-4394
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål155 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anne Baastrup (SF).Spørgsmål nr. 155:
"Vil ministeren – på baggrund af rapporten ”Natural gas for ship propulsion inDenmark” om anvendelsen af LNG som brændstof i skibe, som Miljøministeri-et og Danmarks Rederiforening offentliggjorde 2. oktober 2010 – arbejde på atstøtte den mere miljøvenlige LNG-teknologi, så den vinder hurtigere indpasend i 2015 i færgetrafikken til gavn for miljøet?”Svar:
Jeg ser frem til, at de meget skærpede internationale krav til skibsfartens miljø-forhold, der gennemføres i regi af FN’s Søfartsorganisation (IMO), vil føre til enbetydelig fokusering på anvendelsen af alternative former for brændstof i skibeog andre måder at forbedre skibsfartens miljøforhold.Særligt vil der med virkning fra 2015 være skærpede krav til indholdet af svovl idet brændstof, som anvendes i skibsmotorer. Kravene vil gælde fra 2015 i desåkaldte ECA-områder, hvortil bl.a. Nordsøen og Østersøen hører.Jeg forventer, at de kommende års fokus på miljøkravene vil afdække, hvilketeknologier der bedst og billigst kan sikre, at de skærpede krav til brændstoffetssvovlindhold kan overholdes. Her er LNG-teknologien en af de oplagte mulig-heder, men der er flere måder at opfylde kravene på. Jeg vil derfor ikke ude-lukke, at der kan blive tale om at anvende andre brændstofformer end LNG.
Jeg kan endvidere oplyse, at der allerede er igangsat initiativer for at fremmebrugen af LNG på søfartsområdet. Søfartsstyrelsen har bl.a. ansøgt Kommissi-onen om midler til en analyse af etableringen af LNG ”tankstationer” til skibe iØstersø- og Nordsøområdet samt til et pilotprojekt vedr. anvendelse af LNG påfærgeruter mellem Danmark og Norge. Jeg vil fortsat følge disse aktivitetermed interesse.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt